måndag, januari 26, 2009

... i vilken vår hjältinna känner sig unik

Jag fick en statistikuppgift häromdagen. Den handlar om Familjen Medelsvenson. Hur ser den familjen ut, egentligen? Till att börja med kan jag upplysa er om att de inte ens heter Svensson; de heter faktiskt Johansson. Pappa heter Lars Erik och är född 1967. Han kallas Lars. Mamma heter Anna Maria och kallas Anna. hon är född 1964. De är gifta med varandra, sedan 14 år. Ungarna är två, en kille och en tjej, och de heter Simon och Emma.

Familjen bor i en tätort, i villa, och bägge föräldrarna har 2-årig gymnasial utbildning. De kör... Volvo. Familjen har dator och tillgång till internet och pappa tjänar 25400/mån. Mamma tjänar 20200. Bägge jobbar heltid; Lars inom industrin och Anna i vården. De dricker tillsammans 1 liter vin i veckan, tar sig varsin 6:a snaps och dricker tre burkar starköl därtill. Varje vecka äter familjen 1,2 kilo godis och 1,2 kilo kaffebröd.

Jag brukar känna mig hyfsat vanlig. Plötsligt känner jag att jag faller utanför de flesta ramar och normer, bortsett från det faktum att jag driver ett ensamhushåll - något jag delar med en enorm mängd svenskar. Å andra sidan stöder sig SCB:s statistik ovan på medelvärden, medianer, typvärden och annat finurligt och lyckligtvis ser nog verkligeheten annorlunda ut för de flesta av oss. Ni vet... det finns lögn, förbannad lögn och statistik. ;-)

Och oavsett hur många statistiska mätningar som görs så får SCB ändå aldrig veta vad vi tänker...

Ha en mysig måndag, me lovely ones.

Inga kommentarer: