onsdag, februari 13, 2008

... i vilken vår hjältinna äter mera skorpor














Jag jobbade över en bra stund idag. Satte ihop ett läxprov, modell större, på franska revolutionen och rättade klart uppsatserna i nationella provet. Läxprov är lika tråkigt som det låter. Till nästa arbetsområde ska jag testa något annat av elevernas förslag. En tipspromenad, kanske?

Tre av mina fyra elever i svenskagruppen klarade godkänt, med olika marginaler. Den fjärde behöver inte vara orolig; jag vet vad han kan och hans betyg varken står eller faller enbart med ett NP.

Efter påsk kommer alla ha gjort lite kompletteringar och inlämningar som saknas och då ska vi gå på ett spännande projekt. Först var det planerat en "läsning galore" men hur det nu var kom vi att fundera på ett filmprojekt idag. Jag tror att vi alla tände på idén ganska rejält. Killarna får fundera på vilken sorts film de vill göra, vad de vill berätta osv. Mitt jobb blir, till att börja med, att skaka fram de resurser som kan tänkas behövas för att ro projektet i land. Jag har redan börjat genom att ragga upp en kollega som ska visa mig hur det nya redigeringsprogrammet funkar och sedan kommer han att finnas till hands under projektets gång och hjälpa oss med råd och dåd. Jag har inte sagt det till killarna än, men jag tänker föreslå att vi sedan - när filmen är klar - har ett releaseparty också!

Vi har haft filmmöte i Fenixgruppen också, för att bestämma vilka filmer som ska visas under våren och vi enades om









Darling,













This is England
och













The Station Agent.
Den sista filmen har jag nollkoll på, men D sa att det är en film med en dvärg som gillar tåg. En sådan film kan väl ändå aldrig bli fel, väl?

Det är mycket film nu... När jag och sköna kollegan S diskuterade gårkvällens Klass 9A kom vi på den geniala idén att göra en egen, mer verklighetsnära (framförallt nära vår verklighet...) dokumentärfilm; Bjurbäcksskolan Live eller vad den nu skulle kunna tänkas heta. Bli inte förvånade om den så småningom dyker upp i en youtube nära er! Seriöst, alltså. Vi behöver ju givetvis checka med berörda elever och föräldrar och kolla upp lite andra grejer, men när vi bestämt oss för något brukar saker och ting ha en tendens att bli så, också! JÄJ!

När jag slutligen lämnade mitt arbetsrum, låste och gick ut var kvällen fortfarande ljus och fin. Det märks verkligen att kvällarna (och mornarna) blir allt ljusare nu. Och när dessutom solen behagade titta fram så kändes det genast som VÅR, ju! Jag gick nerom centrum för att posta några brev och paketet med sonens reggaeinkaluva & halsduk samt Pratchett's första bok om skivvärlden; Magins färg. Förhoppningvis tycker han att den är okej, även om den kanske inet når upp till samma höjder - och djup - som Liftarens guide till galaxen.

När jag postat mina brev inhandlade jag värmeljus, tre äpplen av märket Jonagold, en påse skalade räkor och en påse osötade fullkornsskorpor. Värmeljusen har jag tänt för att jaga bort kvällskylan (vårkänslan är ännu bara en illusion), räkorna fick slinka med i en spenatsoppa, äpplena ska med till jobbet och nu återstår alltså att koka en kanna te (Earl Grey), fylla största muggen med lagom avvägd dos socker-mjölk-te, lägga några skorpor på ett fat och ta in härligheten till tevesoffan där jag ska tillbringa resten av kvällen med bok (Vid hägerns skarpa skri av Lian Hearn), kuddar, filt, raggsockar, dator, teve och katt. Telefon inom räckhåll. Jävelmotionsjävelcykeljäveln utom synhåll. Jag ska fira onsdag i stillhet och ro (åh, vad jag gillar mina tysta självkvällar!).

Imorgon ska jag och vännen/kollegan I. powerwalka en mil igen, på vår [förlängda] lunchrast. Men det är då, det. Nu är det idag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag vill minnas att jag tyckte mycket om The Station Agent! den kommer nog också få taggen Mys när du sett den! :)

Silke sa...

Yup! The station agent var helt underbar, undrar om vi inte såg den tillsammans vajlan...
För övrigt såg jag Juno, den klarade sig hyfsat bra, även om den har mer feelgood än djup och har en (i mina ögon) väl tillrättalagd moral.