måndag, februari 25, 2008

... i vilken vår hjältinna blivit kompetensinvecklad


















(Anteckningar från förra APL:en och ett av dagens möten...)

Det skulle alltså vara kompetensutvecklingsdag idag. Men som vanligt var det bara information, ämneslagsmöten och liknande. Visst - det är givetvis något vi behöver men jag anser det inte vara kompetensutvecklande. Enligt avtalet ska vi ha ett antal timmar varje läsår, som ska vara vikta till kompetensutveckling men förutom en halvdag om betyg och bedömning i höstas så tycker jag att det enbart har handlat om möter, arbetsgrupper etc. Jag skulle vilja utveckla mer av min bedömarkompetens, jag skulle vilja gå en spännande kurs i ett engelskspråkigt land, jag skulle vilja studera engelsk barn- och ungdomslitteratur och utöka mitt didaktiska förråd. Jag skulle vilja ha tid för reflektion och jag skulle vilja ha utrymme för ett större utbyte av tankar, idéer och erfarenheter med mina kollegor. Till exempel. Men vi fick i alla fall lunch på Hotel Amigo.

Bäst idag: den raska och soliga lunchpromenaden i Krysseboda med vännen/kollegan I och så filmen vi såg tillsammans, ett litet gäng, efter jobbet. Trots att flera var sjuka så bestämde vi att genomföra vårens första filmkväll, men i lite avskalad version och vi såg Darling som verkligen tog tag i mig. En... mänsklig film. En varm film.

Jag måste bara säga att jag trivs så jäkla bra på mitt jobb! Att komma tillbaka efter ett lov och se ansikten jag faktiskt gillar och som ser glada ut när de ser mig - det känns så gott, så gott. Vi är några som trivs lite extra bra ihop och om ett litet tag ska vi ses härhemma hos mig, käka lite gott, dricka vin och småljuga. Alla är så himla skärpta och roliga och det finns alltid saker att prata om. Saker som inte alls behöver vara jobbrelaterade utan istället är personliga, eller intressanta på annat sätt.

Nu ska jag - för ovanlighetens skull - sätta mig och rätta en bunt läxprov som jag tänkte gå igenom med min historieklass i morgon. Men först ska jag leta upp Marillions Misplaced Childhood-platta så jag får ett skönt soundtrack. Och tända några ljus. Koka te. Man behöver ju faktiskt inte göra det jobbigare än nödvändigt...



Stay tuned!

Inga kommentarer: