fredag, februari 01, 2008

... i vilken vår hjältinna fixar The Friday Mys

När jag kom hem efter att ha varit i affären pratade jag en stund med Bästaste A varpå jag satte på lite Trans-Siberian Orchestra och bäddade ner mig med kuddar och filt i soffan och tog mig en skön liten middagslur. När jag vaknade var det mörkt och jag kände mig redo att ta itu med The Friday Mys.

















Det första man behöver är givetvis en flaska gott vin. Och musik. Musiken sätts på först och sedan korkar man upp vinet och häller upp ett halvt glas, att avnjutas smuttvis under fixandet. Jag tänkte köpt en favorit, Masí Campofiorin, men beslöt mig för ett annat ripasso; Campolietti (Valpolicella). Någon tia lägre i kostnad, men en mycket positiv överraskning när den nådde mina smaklökar! Inte sista gången jag köper det!

Sedan beror fixandet på vad man vill göra. Jag ville testa Mamselamsens dubbelbakade potatis, men baxnade vid användandet av Västerbottenost och grädde. Det låter fullständigt förföriskt, men jag tror jag sparar det till ett festligare tillfälle. Festligare tillfällen kan t ex vara när jag har gäster. Så jag ersatte grädden med Mildas 4%-iga och Västerbotten (som för övrigt kan vara världens godaste hårdost) med Slanke Dancia (10% och lagrad, god smak). Till detta blev det en bit entrecôte och en sallad, dressad med balsamvinäger, fin olivolja, flingsalt och nymalen svartpeppar.













Flingsaltet gör sig fint i en liten japansk skål, egentligen avsedd för soja.













Nu har jag ätit gott, njutit av ytterligare ett glas vin och kvällen ligger lugn och avslappnad framför mig. Jag funderar på ett bad, nu, och sedan blir det läsande, slötittande på teve medan jag stickar klart sonens inkareggaeluva och så lite surfande resten av kvällen. Lite senare - kanske när jag badat - ska jag tända ljus överallt och överraska mig själv med nybryggt kaffe och a wee dram. Jag tror det får bli en... hmm... en Caol Îla*. Ja. Så får det bli.

Njutbart
!

* Caol Îla, C-si; 1-465, Special release, Distiller's edition, från 1993... ;9


6 kommentarer:

Glas och Klorid sa...

Låter hur bra som helst...Du har lyckats skapa rätt atmosfär helt klart....."En kille i blått"

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
dyermaker sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Muminen sa...

Ser smarrans ut, Sis. Här borta i Ingenstans tände jag massor av ljus redan för några timmar sen och intog en god färsk-pasta ihop med broccoli och gröna ärtor. Det var inte så dumt det heller.
Njuuut av din lediga tid. Och din lilla wirrepinne.

Silke sa...

Caol Îla 18 årsäger jag bara...

dyermaker sa...

Mmm... får väl blir en sådan ikväll, dårå... ;)