måndag, februari 04, 2008

... i vilken vår hjältinna hälsar ljuset

Jag umgicks med vissa planer på ett yogapass nu på morgonen. Men det var igår, det. Imorse när min telefon, helt optimistiskt, försökte väcka mig före klockan sex kändes det som den mest självklara sak i världen att sätta fram den till halv sju. Det får bli solhälsningar en annan dag. Och troligen vid en inte fullt så ogudaktig tid på dygnet.

Men... det är ljust ute! Natten har varit kall och klar och nu är det betydligt ljusare än förra måndagen vid den här tiden. Härligt!

Jag följer mina morgonrutiner; upp, sätta på kaffet, duscha, bestämma mig för vad jag ska ha på mig (idag är det en kjoldag), måla mig lite, bädda, laga havregrysgröt (DÄM! Jag glömde de krossade linfröna...), dricka mitt glas med dubbeldos av järn och vitaminer (brustabletter), plocka ner grejerna som ska med till jobbet i ryggan och sedan sitta och lyssna på P1-morgon och kolla lite mail, bloggar etc.

Jag brukar också läsa tidningen (Barometern) men idag låg DN här i stället. Söndags-tidningen. *muttra* Måste komma ihåg att ringa deras prenumerationsavdelning och fråga vad de sysslar med.

På nyheterna säger de att en 16-årig flicka dött i natt efter att ha "fallit" från en balkong på fjärde våningen. "Fallit" skriver jag, eftersom två släktingar sitter anhållna misstänkta för att ha knuffat ut henne. Om så är fallet är det inte första gången det händer liknande saker. Ett "kreativt" sätt att begå s k "hedersmord"? Jag blir så jävla arg och ledsen och försöker att tänka på hur hennes sista timmar i livet kan ha varit... sviken av dem som rimligen borde stå henne närmast av alla... Om det nu är så det har gått till.

Att inte få vara som andra, att ha fullständigt orimliga krav på sig vad gäller uppförande, klädsel, smink, musik, vem man umgås med (även på skoltid), att leva under ständig kontroll och misstänksamhet, att leva i ständig rädsla och under konstant hot. Det är inget liv.

Jag får försöka lämna det för en stund.

Dagen idag bjuder på ett ganska kompakt lektionsschema, ämneslagskonferenser och därefter lite "trivselaktiviteter". Jag ingår i den s k Fenixgruppen (uppkallad efter byns legendariska fik) som ordnar sådant med jämna mellanrum. Ikväll kommer en f d arbetskamrat att berätta och visa film (tror jag) från sina senaste resor, vilka gått till både Sydafrika, Iran, Irak och Azerbadjan. Kan nog bli intressant! Och så äter vi väl lite gott och dricker något trevligt. Jag hade vissa planer på att ta med mig vin, men tror ändå att jag landar på vatten eller Coca-Cola, typ.

Ha en skön dag, hörni!

3 kommentarer:

Glas och Klorid sa...

Blir ledsen i ögat när jag tänker på dessa flickor/kvinnor som vägras ett eget liv. Undrar också hur det ska gå för dessa små och stora flickor i skolan jag arbetar i eller pojkarna föresten som kanske fostras till förövare. Jag blir bedrövad och fundersam. T

Muminen sa...

Ljuset... jag har skådat ljuset! Det var min blogg för idag. :)
Puss på dig, min bästaste av Vänner!

Glas och Klorid sa...

Hoppas du hade mysigt på samkvämet....Och att det blev lite vin. T