fredag, januari 04, 2008

... i vilken vår hjältinna varit händig














Tog en skön promenad i eftermiddags, medan tvätten torkade. Gick Kryssebodarundan igen; jag vill passa på att gå där medan jag kan - när jobbet börjar slutar jag för sent. Där är kolmörkt vid det laget. Mer snö har fallit sedan i förrgår och det var ganska halt. Mina träningssskors sulor företräder vissa likheter med sommardäck i vinterväglag, men det gick rätt bra ändå. Vinden bet kallt också - mina kinder är röda fortfarande och det beror nog faktiskt mer på blåsten än på det glas rött jag inmundigat i sparsamma småklunkar under kvällen, i hopp om att huvudvärken ska ge med sig.

Det har den inte gjort. Gett med sig. Huvudvärken, alltså. Efter lite alkoholfri dryck går jag nu över till Plan B: Sänggående med bok och katt - ackompanjerat av en väl tilltagen Caol Ila (den 18-åriga, samarbetsvilliga).

Men titta: jag har i alla fall hunnit göra lite kul saker idag:













Dels gjorde jag klart sms-vantarna som Jenny ska få. Matildas mjukrosa är redan färdiga. Och dels stickade jag en halsduk till Linus. Färgval enligt önskemål från den unge mannen själv:


















Jag har också hunnit med att prata med Bästaste A och Bästaste P i telefon, om allt möjligt - högt och lågt - och dessutom börjat planera för en stilla trevlighet om ett par veckor.

Imorgon är en annan dag och då ska jag tokpyssla. Jag ska dels påbörja något sticke till mig själv. Kanske ger jag mig på den där tröjan i silke-alpacka som jag är sugen på. Och så ska jag göra skrivuppgiften i Skrivarkalendern. Jag har försökt fundera på den idag, så gott det gick för skallebanket, men imorgon ska jag fatta pennan. Eller snarare tangentbordet. Blir det tid över ska jag också färdigställa ett par tröjtryck till Matilda & Jenny. (Jag har en idé för Johanna också - men den måste mogna först. Idén.)

Och så ska jag förstås vinterpromenera och läsa. Det ska bli en riktigt fin och skön näst-sista-lediga-dagen-på-lovet!

Inga kommentarer: