torsdag, januari 03, 2008

... i vilken vår hjältinna gjort en stadsresa

Med Winnerbäcks Daugava i öronen och gangstaluvan nerdragen till näsan, stretade jag ner till stationen och tog tåget in till stan för att under en och en halv timme göra som Fantomen, dvs gå på stadens gator som en vanlig människa.

På tåget läste jag vidare i Madame Terror och funderade lite på om det är läskigare att vara i en ubåt, 5-600 meter ner i havet, än att vara nere i en gruva. Jag hann inte fundera så länge innan jag var framme i stan där jag genast traskade bort till mysiga garnbutiken Umbra för att köpa svart garn till en halsduk till Linus. Sedan gick jag till Lindex via Panduro och Indiska. På Lindex var jag före jul, i min jakt på en alldeles vanlig, slät skinnkjol. Då fanns det ingen. Men idag fanns det en, i rätt storlek och med rejält nedsatt pris. Jag undrar var den kom ifrån..? Nåväl - jag köpte den. Den är inte lång men inte heller stjärtvipparkort vilket innebär att jag, med en lite avslappnad tröja, kan ha den på jobbet. Ibland blir saker som man tänkt sig! :-)

Efter avslutat förvärv (jag passade på att köpa ett nagellack, också) gick jag bort till en frisörsalong där jag brukar köpa hårfärg och efter det satte jag mig på Wayne's och åt en slät scones, drack en mellan latte och läste lite i DN, tills det var dags att ta tåget hem, igen.

Väl hemma i byn igen gick jag inom Konsum och köpte frukt och kattmat.

Nu sitter jag här, mätt och varm efter en god och vrålsnabb spenatsoppa med bröd till. Jag ska diska undan och sedan krypa ner i badet en stund med en bra bok, tända ljus och lite bra musik. Sedan blir det nog mestadels slöande i tevesoffan och så ska jag sticka klart de mörkröda sms-vantarna.

Lugnt, vilsamt och batteriladdande, alltså.

2 kommentarer:

Anonym sa...

en mellan latte? ;)

sms-vantar, är det ett nutida namn på torgvantar? strålande i så fall!

dyermaker sa...

Sms-vantar är tumvantar med en glipa, så man helt fiffigt kan ta ur tummen... ;)
Och jag s ä g e r mellan latte, inte mellanlatte. ;)