måndag, januari 14, 2008

... i vilken vår hjältinna vill stanna i sängen














Måndagsmorgon. Mörkret ligger kompakt över Byn och även om termometern utanför köksfönstret visar på noll grader, är frosten tjock och vit på biltaken ute på parkeringen.

Nyduschad och välklädd (idag fick det bli svart-vitrutig kjol och svart stickad topp) sitter jag här med min morgongröt och mitt nybryggda Blue Java och vill bara krypa ner under duntäcket igen. Och stanna där resten av dagen. Sova mera. Ligga kvar i sängen och dricka kaffe och läsa tidning. Slumra lite. Läsa lite i en bra bok. Kort sagt; stanna i sängen hela dagen.

Men det låter sig givetvis inte göras. Jag har flera lektioner idag - varav en "ny". Jag ska ha hand om Elevens Val, i ämnet svenska, under den kommande perioden (varje läsår är delat i fyra sådana perioder) och dels måste jag komma på vad vi ska göra och dels genomföra det hela. För eleverna innebär valet att de antingen vill ha fördjupning eller förstärkning i ämnet och mitt jobb är alltså att erbjuda detta. Jag tror jag kör på det säkraste av alla kort; förbereder lite material att ta med till den här lektionen och sedan frågar jag helt enkelt var och en vad just han/hon vill göra. Man ska aldrig underskatta elevernas förmåga att faktiskt själva känna till sina styrkor och vad de behöver jobba mera med...

Så... jag får väl ta mig en mugg kaffe till, lyssna lite på P1-morgon och sedan traska till jobbet även om jag hellre skulle vilja göra som Fröken Smilla:













(... som brukar slå knut på sig själv och sedan somna så gott, så gott...)

Inga kommentarer: