lördag, januari 26, 2008

... i vilken vår hjältinna pysslar med musik

Ute stormar det. Med inlandsmått mätt, då. På bästkusten skulle vi knappast kalla detta en lätt bris. Men det fläktar rejält och emellanåt kommer det duktiga regnskurar. Då är det skönt att vara inne och fiffa.















Eller bara sova...

Jag har samlat ihop lite random musik att bränna till Vännen P. Ska se om jag rentav har en tom CDR att bränna på så jag kan göra klart. Rendom och random, förresten. Egentligen är varje låt väl vald utifrån dels vad jag tycker om att lyssna på själv och dels vad jag tror att han inte lyssnar på. Det är hans önskan. Men han är svår; han är en av de där som inte bara har djup musiksmak utan oerhört bred, dessutom. Här är vad jag laddat in för utbränning (lägg gärna märke till min formulering där - jag laddar åtminstone inte ner...):

Amr Diab - Habibi Ya Nour el Ain
Amy Winehouse - Tears Dry On Their Own
Cheb Khaled - Aicha (version mixte)
Cheb Khaled - Kebou
Faith - Skogsrået/Finngalkn
Hoven Droven - Bjekkergauken
Hoven Droven - Kompispadden
Lars Winnerbäck - Höst på min planet
Lars Winnerbäck - Gråa dagar
Lars Winnerbäck - Vad är det som bekymrar Sara Wehn?
New Tango Orquesta - Fugato
New Tango Orquesta - Estacion
Nick Drake - Time Has Told Me
Nick Drake - Saturday Sun
Orphaned Land - The Kiss of Babylon (The Sins)
Orphaned Land - A'salk
Primus - Seas of Cheese
Primus - American Life
Radiohead - Karma Police
Steve Vai - Bad Horsie
Steve Vai - Tender Surrender
Wolverine - His Cold Touch

Frågan nu är i vilken ordning låtarna ska ligga... och huruvida jag ska lägga ett gäng på en "etnoplatta" och en på en annan? Tål att funderas på; jag är inte så jättebra på att mixa ihop så att låtordningen blir sådär smidig och självklar. Det jag inser är att det i alla fall inte räcker med en CDR...

Medan jag funderar låter jag Cheb Khaled sjunga. Bara för mig.

8 kommentarer:

Anonym sa...

vad SJUKT! idag hörde jag Primus för första gången vetandes att det var dem. (jag har säkert hört dem på radio när det begav sig menar jag). tänkte skriva om det i db, för det runt om var lustigt, och så skriver du om dem!!! hade jag inte hört dem idag hade namnet gått mig spårlöst förbi nu...

Jag älskar Aïcha, fullkomligt älskar den låten. har du hört den i salsatappning, med Africando? eller om det är Orchesta Baobab.. nej, det är nog Africando. ljuvligt hursom!

tycker du ska kolla in lastfm. tycker alla ska göra det.. särskilt såna med annan smak än Radio Mongopol.

dyermaker sa...

Aïcha är totalt ljuvlig! Sanslöst fin. Har inte hört de versioner du nämner. Ska leta på Youtube!

SÅ märkligt... hur ofta dessa sammanträffande sker... Primus är så förbaskat trassliga och roliga. Les Clayppol är ett geni! :D

Anonym sa...

min kompis E ville höra på dem och Morphine. Morphine lät som min bror men jag hittade inte länk till honom så jag ringde. här är han (fin röst tycker jag, fast jag är ju partisk):

http://www.myspace.com/mississippigoddam

Anonym sa...

och här ska du kunna höra Aïcha-versionen jag pratade om:

http://www.fye.com/Baloba--Front-Page_stcVVproductId2789395VVcatId455366VVviewprod.htm

annars finns den nog på lastfm.. tjatig jag?? :D

dyermaker sa...

Naaajs! Personlig röst på ett vis jag gillar!

Anonym sa...

och nu letade jag efter andra broren, som också musicerar, men det enda jag hittar är alla hans recensioner i Lira o annorstädes... hmm. visste inte att han var sååå produktiv!

Anonym sa...

och så hittade jag en farbror, som också får mig att tänka på dig, för uppsatsen heter: Värderingar och perspektiv i två av gymnasiets historieböcker. :)

Anonym sa...

när du ändå är inne på Youtube så kolla upp Two talking cats. sååå söta!