torsdag, september 25, 2008

... i vilken vår hjältinna kontemplerar

















(Bilden har jag snott på wikimedia)

Det är för tidigt - tror jag? - för att kalla det här "brittsommar". Annars är det vad det är. Är det inte det så är det i alla fall så att en ljuvlig, och smått värmande, sol lyser från klart blå himmel för tredje dagen i rad nu. I lä är det varmt och gott och vore jag hemma på eftermiddagarna hade jag kunnat sitta på balkongen och läsa och dricka kaffe. Har jag tur blir helgen likadan!

Jag kunde också bedrivit kattspaning från min balkong. Fröken S. lyckades göra en utbrytning igår, i ett obevakat ögonblick, och när vi började sakna henne (först tänkte vi ju att hon låg och sov i något hörn) var hon long since gone...





















Jag var ute en sväng tidigt i natt och letade efter henne, men till ingen nytta. Imorse, vid halv sex, hörde jag henne jama utanför balkongen och drog snabbt på mig kläder och sprang ut men där var tyst och tomt. Nåväl - hon dyker nog upp. Jag tror inte hon går särskilt långt bort och blir hon bara inte ihjälbråkad av någon annan katt så klarar hon sig. Tyvärr lär hon dock dyka upp med en massa äckliga fästingar och antagligen också några små bullar i ugnen...

Igår skickade jag in en spännande jobbansökan; klasslärare på en internationell skola där all undervisning sker på engelska. Jag tror det är väldigt många sökande och bedömer mina chanser som små till hyfsade, men det är spännande ändå. Att jag vågade, liksom! Men jag måste - att undervisa extremt svaga högstadieelever gör att jag snart är nere på pidginnivå. Och så kan vi inte ha det. Det tyckte ju min chef också (när vi hade medarbetarsamtalet förra veckan) och lovade kolla möjligheterna att låna ut mig något litet till gymnasiet här.

Matilda åkte hem vid lunchtid. Det har varit mysigt och gosigt att ha henne här (hon var riktigt cool på poweryogan i tisdags!). Vi har pratat och umgåsats och lagat/ätit kålpudding och läst och haft det allmänt koseligt, bara. Inga stora åthävor. Och så ses vi ju till jul, då. Alla mina fyra barn verkar kunna dyka upp julafton/juldag och det är stort! Det är stort vilken som helst dag på året; jag tror sist de alla var samlade hemma hos mig var sommaren 2005... (Linus har iaf dreads på bilden...)

Strax är det
The Glamour Hour
:
TVÄTTSTUGAN!

1 kommentar:

Caligula sa...

Shit vilken tjusig höstbild! Lycka till med jobbsöket! =D