söndag, september 14, 2008

... i vilken vår hjältinna funderar ett varv till

Nej. Jag tror jag ska vänta lite till. Några veckor. Men det har varit lugnt. Väldigt lugnt. Länge. Och det känns bra. Så - snart är det nog läge att öppna ändå. Kliva ut i ljuset igen.

Och... apropå synkronicitet... I detta nu visas på frukostteve bilder från Pompeji - och Hässleholm. Där öppnar nu en stor utställning med föremål från Pompeji, många aldrig visade förr. Spännande!















(Jojo... redan de gamla grek... jag menar romarna... ;-)

Jag måste verkligen rekommendera Maja Lundgrens bok, förresten! Den är byggd på personer vars existens man känner till tack vare utgrävningar och annan historisk dokumentation och jag får en tanke att resa dit och vandra i staden med hennes bok i hand. Av självklara skäl vet vi väldigt lite om enskilda personers liv men hon har broderat på ett sällsamt levande vis - och dessutom fått in lite samhällskritiska vinklingar - och långt efter att jag slutat läsa fanns mina tankar hos Methe, Sittius och de andra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Pompeji... det får mej omedelbart att tänka på Hatte Furuhage, du minns väl också den där programserien som gick flera gånger i TV + att man blev totalt matade med den i skolan. Han, herr Furuhage var så totalt inne i det han berättade om och så engagerad att man inte kunde undvika att dras med in i berättelsen.

Han talade vid något tillfölle om "falna kvinnor" men bara lite i förbifarten... bilder som de du visar här tog han iiiinte upp.

Caligula sa...

Pompeji måste besökas! Där snackar vi om erotikens Mecka! Helt sexgalna! Den erotiska konsten i Museo Nazionale i Neapel (som hyser föremålen som funnits i Pompeji) var länge inlåst i ett eget rum och fick enbart ses av konstnärer med tillstånd.

Jag har ett par skitfina illustrerade böcker: "Erotik in der römischen kunst" av Angelika Dierichs och "Pompeji. Liebe und Erotik in einer römischen Stadt" av Eva Cantarella. Bilderna du visar finns bl.a. med. ;-9

Hässleholm har jag själv tänkt besöka!

Och Hatte är en hjälte! =)