tisdag, september 16, 2008

... i vilken vår hjältinna begrundar rutiner

På vardagarna följer mina morgonrutiner exakt samma mönster varje morgon. Det är väl det som är rutiner, kan jag tänka.

Så här ser alltså mina morgnar ut:

Vaknar till lite, strax före halvsju.
Snoozar 10 minuter.
Går ut i köket och sätter på P1 och ger Fröken vatten och mat.
Häller upp vatten i ett glas och slänger i ett par brustabletter med järn och C-vitamin.
Duschar.
Dricker de där vitaminerna, sätter på kaffet och gör en lätt make-up och klär mig medan det blir klart.
Startar laptopen, häller upp en mugg kaffe och medan den når drickbar temperatur gör jag en tallrik gröt.
Sedan äter jag och dricker 2-3 muggar kaffe och slösurfar medan jag lyssnar på P1-morgon och sakta vaknar till liv.
Borstar tänderna.
Ett par minuter i åtta går jag till jobbet.

Så långt är ju egentligen allt bra. Jag går upp tillräckligt tidigt för att aldrig behöva stressa. Skönt. Det märkliga är att jag äter exakt samma frukost varje dag; havregrynsgröt med minimjölk. Och gillar det! Likadant lunchen; den består alltid av yoghurt, müsli och en banan. Skumt. Visserligen bara en ren energipåfyllning, men jag skulle ju knappast vilja äta samma rätt till middag, ens två dagar i sträck..? Hmm...

3 kommentarer:

Caligula sa...

Märkligt det där med matrutiner som funkar utmärkt ibland och ibland absolut inte!

Snooza är ett måste! ;-)

pärlbesatt sa...

Jag hade inte sett ditt skriv om vanor, när jag skrev mitt. Så märkligt. :) Nu har jag en gråtande och skrikande bebis i bakgrunden, så det är svårt att kommentera mer, men vi hörs!

dyermaker sa...

Ja, det är märkligt. Läs också vad Caligula skriver i anarkiinlägget...