tisdag, februari 02, 2010

... i vilken vår hjältinna läser en landsortstidning

På lunchen (vaniljyoghurt och dinkelmüsli) läste jag Barometern eller "Barren" som den kallas. Ledaren tog upp lite kring den senaste tidens "slöjdebatt". Det finns liksom inte mycket att säga om det. Mer än att ett förbud vore så urbota KKK (som i korkat, kränkande och knäppt) att de som ens förslår något sådant (Hej, Nyamko Sabuni!) borde skyla sig av ren skam. Visst finns det kvinnor som tvingas att beslöja sig och detta borde givetvis stävjas så att de kunde känna sig fria att göra sina egna val. Men det finns faktiskt en andel kvinnor som aktivt väljer att bära hijab eller niqab (eller burka för den delen, men det är inte särskilt vanligt att man ser på våra breddgrader) som ett uttryck för sin religiösa övertygelse. De kan anse att den visar omgivningen deras strävan att vara fromma, att den påminner dem om vikten av att leva ett kyskt liv osv. Vi har religionsfrihet i Sverige och så länge vi har det kan vi inte förbjuda slöjor etc - hur gärna än Reinfeldt & Co. än säger sig vilja det, i en del sammanhang.

Å andra sidan får givetvis de som valt de mer extrema formerna av beslöjning (som niqab) också vara beredda på att detta begränsar deras tillgång till delar av det offentliga rummet, såsom vissa yrken eller att kanske bära dem vid tentor på universitet etc.

Krångligare än så behöver det liksom inte vara. Typ.

5 kommentarer:

Caligula sa...

"Borde skyla sig av ren skam", underbart!

För övrigt anser jag beslöjade kvinnor borde utbildas till läkare. Skulle göra sig finfint i den offentliga operationssalen!

ANNAANNA sa...

Smart Caligula! föreslå det för hon den där livrädda damen Nyamko... Jag tycker alltid hon ser så livrädd ut när hon pratar om något, kanske är det för sina egna dumma ord.

Jag håller fö med, urdumt att förbjuda folk som vill ha en viss klädsel det. Om det sen beror på personens religion/tradition/en fix idé från ingenstans what ever så bör man ju för sjuttsingen respektera den personens ståndpunkt. Hur e det nu igen... "what comes around..." & "Behandla andra som du själv..."

Idoter! såna finns det gott om...

(jo,jag skrev Idoter avsiktligt ifall någon undrar)

Anonym sa...

Jag vill åxå läsa BarrAn i pappersform!
Jag vill, vill, vill!

pärlbesatt sa...

Håller med, som bara den. Förbud är bara så kontraproduktivt och dumt och allt du sa.

Och så tycker jag du ska försöka hitta en DN idag, för oj vad mycket intressant det stod i den just idag, om David C Korten, boken The Spirit Level, Insidan om irakiskan som började gilla träd och Cecilia Wikström (en hygglig FP-människa, som det tycks) och hennes intressanta förslag om ministerutfrågningar.

Är inte glad över att du inte bor nästgårds längre, för egen del. För din del är jag glad. :)

ANNAANNA sa...

Jag har en undran... för jag har faktist inte sådär jättestor koll på de olika skick och bruk som finns kring bärandet av slöja etc.

För många år sedan såg jag på en gata i London två kvinnor vars klädnad förbryllade mej. (som svensk och uppväxt i Sverige och där vi får veta hur "sedlighet" ska vara och se ut *host* enligt svensk kyrkotradition etc...)

De här två kvinnorna var klädda i svart böljande tyg så att hela deras kroppar täcktes. Formen på huvudbonaden var sydd, alltså inte bara en vikt sjal. Den ena kvinnan hade en smal springa att se ut genom och kanten på den var guldbroderad, mellan ögonen gick en tunn tråd som höll uppe nederkanten. Den andra kvinnan (som jag uppfattade som mycket dominerande jäntemot den andra)hade också en synspringa men hon hade dessutom något som för mej tedde sig mycket märkligt (att hon hade synspringa utgår jag ifrån då jag kunde se hennes ögon och åd hon inte uppförde sig som om hon var blind). Kvinnan bar en "guldmask" i tung metall. Masken var fäst runt om huvudet med en kedja samt vid tinninganra i tyget. Det var en slät mask och det gick riktigt att se att den hade en ordentlig tyngd. Masken påminde till utformning väldigt mycket om den som man kan se i musikalen Phantom of the Opera fast denna gick längre ner och hade mun.

Har du sett eller hört talas om något liknande någon gång? Alla jag känner som har slöjbärande inom familjen är muslimer från Balkan och när jag frågat dem har de inte haft någon aning. Någon av dem har sagt att det kanske är något från nordafrika (vilket jag misstänker pga kvinnornas tal, dock ingen aning om språk samt hur deras barn som var med såg ut)

Det som förbryllar mej mest är at den dör masken såg ut att vara av guld, fast det kan dock vara den där Luther och nordisk/kyrklig tradition av asktetism Nunnor och deras dräktskick som förvillar mej. Exempelvis Indiskor har ju ofta mycket prydnader i form av smycken mönster etc.
Min kompis (vars mormor är Berb(er?) från nordafrika å bor kvar där. Mormorn har alltid täckande svarta dräkter inkl slöja men som inte täcker hela ansiktet)säger att bland dem är det också vanligt med stora guldsmycken.