fredag, februari 26, 2010

... i vilken vår hjältinna firar fredagsmorgon

Jag sitter vid mitt minimala "köksbord" som egentligen är mitt gamla hallbord, bestående av en marmorskiva på ett gammalt trampsymaskinsunderrede. Jag har just betalat mina räkningar. Skönt att ha det snabbt undanstökat. På radion svallar pigdebatten igen. Jag är ambivalent i frågan. Har alltid städat själv. Men det fanns en tid då jag verkligen hade behövt en hjälpande hand. Det pigdebatterades även igår. Alexandra Pascalidou sa beskäftigt till någon dam som ringde in till P1 att "ja, men vem städar hemma hos städerskan, då?". Där tyckte hon att hon var klurig, minsann. Som om "städerskor" enbart städar hemma hos andra? I själva verket finns det nästan 150.000 städarjävlar i det här landet. De flesta städar våra arbetsplatser, sjukhus, skolor osv. och ingen jävel bryr sig om vem som städar hemma hos dem. Att städa i ett hem är klart mindre slitsamt än att byggstäda, flyttstäda och sanera, t ex. Vem städar hemma hos dessa? Och vem städar hemma hos vårdbiträden, kassapersonal och lagerarbetare?

Det bekymmersamma är väl hur en god arbetsmiljö ska kunna garanteras för de som städar hemma hos andra. Våra hem är sällan ergonomiskt utformade och ofta möblerade på ett sätt som frestar extra på kroppen när man ska städa dem.

Och... varför är det fulare att köpa "hushållsnära tjänster" som exempelvis städning än att köpa tjänster av en snickare eller en firma som beskär träd eller skottar ens garageuppfart? Eller flytthjälp, för den delen? Min gissning är att det har med genus att göra...

Jag funderar vidare på detta medan jag sömnigt fyller på min kaffemugg och tänker på att det var trevligt att ha Catharina på middag här, igår kväll. Vi åt kycklingfilé à la Magda, med ugnsrostade rotsaker och broccoli. Till det drack vi en god ripasso. Vi samtalade om drömmar, kärlek, män och livet. Vi talade om jobbet. Om tro och livskriser (smärre). En fin kväll, helt enkelt!

Idag ska jag inte göra så många knop. Jag måste få tag på bovärden bara, så han kan göra en inbrytning i mitt källarförråd som står låst. Jag har en massa saker i hallen som ska ner dit. Sedan ska jag köra ut och hämta Catharina så hon kan ta sin bil, som står här utanför. Jag var och handlade igår, men måste komplettera med några småsaker. Därutöver ska jag mest småpyssla. Kanske hänga gardiner i sovrummet? Kanske plugga en stund?

Ikväll kommer min älskling.

Det är gott att leva, me lovely ones.

3 kommentarer:

Gumman lilla sa...

Nu har inte jag följt med i "pigdebatten" överhuvudtaget, men så där på stående fot (fast sittande på rumpan) känns det väl inte som något jätteintressant tema? Vem som städar hos städerskan/städaren är väl städerskan/städaren själv? På samma sätt som snickaren snickrar hemma hos sig själv? Varför ringa efter någon som kan håva löv i din bassäng om du själv är poolskötare?

Grunden till att "hushållsnära tjänster" känns märkligt är väl på grund av hur vår livsstilshistoria ser ut? Vi "kärringar" har ju gjort allt det där hela dagarna i hur många år som helst fram till för inte alls så länge sen? Inte alla kan snickra, inte alla har fysik till att skotta uppfarten, men ALLA kan städa.

Vi hinner bara inte. Inte nu när vi kärringar jobbar 100% +övertid +superkarriär +tre ungar +fotbollsskola +fritis +ridskola etc.

Har du sett något på "Landet brunsås"? Älskar deras diskussioner om hur mycket/lite tid vi har till matlagning idag :)

dyermaker sa...

Ja, lilla gumman (schysst nick! ;)), jag har sett ett par avsnitt och jag baxnade över just det där. Inte undra på att folk mår kasst om de inte ens ger sig tid att njuta av god mat.

Anonym sa...

Jag förstått inte problemet, Vad äe skillnden mellan att nåon städar mitt kontorsrum och toa eller mitt vardagsrum? De som skriker högst är säkert de som inte plockar i fikarummet på jobbet, utan tar för givet att någon annan skall göra det, och inte bryr sig om vem som gör det! Om jag nu av någon anledning inte vill städa varför kan jag inte leja bort det? Vem är det egentligen som ner värderar jobbet? de som utför det eller de som kallar dom för Pigor?? // Malin