onsdag, februari 10, 2010

... i vilken vår hjältinna är kvackmagad

Eller "vämmelmagt" som de säger i nordvärmland (med en viss reservation för stavningen). Catharina har hundar. Jättefina hundar. Pigga och glada. Men en av dem ligger under köksbordet just nu och möjligen brukar den låta som om den håller på att få upp frukosten, under sitt dagliga matsmältande, men för mig som har en smula kräkfobi (och lyckligtvis verkar höra till den del av befolkningen vars gener inte medger attacker av vinterkräksjukan) låter det absolut vidrigt. Hoppas den slutar snart och återgår till sitt vanliga, gulliga lilla spanieljag,

I nät-DN läser jag om Miljöpartiets, och andras, syn på kvotering vilket tros bli en het fråga i valdebatterna. Själv har jag smått kluvna tankar inför kvoteringar av olika slag. Jag anser att den som är bäst lämpad för ett uppdrag, eller ett arbete, ska ha det. Å andra sidan är det ju inte alltid så det fungerar i verkligheten och för att slå hål i glastaket kan nog kvotering vara ett bra verktyg - för både män och kvinnor. För det är ju inte bara kvinnor som särbehandlas; även män kan ibland ha svårt att, på grund av sitt kön (tillhörigheten - inte de rent fysiska attributen ;)), komma in på vissa utbildningar eller in i vissa yrken.

Jag undrar om nästa steg kanske skulle kunna vara tvångsrekrytering, annars? *s* I senaste numret av Lärarnas tidning kan man läsa att gymnasielärare snart kommer att vara ett kvinnoyrke. Det tror jag inte är bra. Alla håller dock inte med mig om det; i artikeln säger en projektledare på Högskoleverket att könsfördelningen är underordnad kvalitetsaspekten. Han säger att "Det behöver ju inte bli bättre undervisning bara för att man har fler män i skolan. Det viktigaste är att hitta dem som är mest motiverade att gå lärarutbildningen. Jag ser inga problem med fler kvinnor i gymnasieskolan om alternativet är sämre lärare." Jag skulle kunna plocka isär de meningarna och fundera över vad det egentligen är han säger om män här, men det är nog en annan diskussion. Hursomhaver är ju skolan inte enbart undervisning. Den är också ett socialt sammanhang, den har ett "fostransuppdrag" och den innehåller också rollmodeller för en del unga människor - och där behövs män och kvinnor i lika mån. IMO.

Jag ska tänka vidare på detta - och ett par andra saker jag skulle vilja skriva om, men inte riktigt kunnat samla ihop mig till än - medan jag dricker upp det sista av kaffet, borstar tänderna och skrapar bilrutorna. Sedan blir det Kunzelmann & Kunzelmann för hela slanten, på väg in till jobbet, och sedan har jag annat att tänka på, mest hela dagen.

Allt gott, me lovely ones!

2 kommentarer:

Caligula sa...

Det var ju faktiskt de fysiska attributen som gjorde att män utestängdes från barnomsorgen under pedofilpaniken på det mörka 90-talet. ;-)

dyermaker sa...

Ja, det har du rätt i! ;)