fredag, februari 12, 2010

... i vilken vår hjältinna kurar inne


Jag sitter i den röda soffan, med fötterna på bordet och ett glas vin inom räckhåll. Min kära f d arbetskamrat Malin ringde nyss och det blev en lång stunds härligt snack. Därute blåser en elak nordan. Snön yr ner. Kylan kryper in i huset när det blåser från det hållet och jag bekämpar den med värmeljus och kakelugnsbrasa. Det går fint! Jag har burit in extra ved och gått ut med kompostskräpet. Snart är min käraste hemma och vi behöver inte gå ut mer idag och knappast imorgon heller.


På spisen står en gryta och liksom står till sig. Jag har gjort lammfrikadeller i en smarrig tomatsås med vin, vitlök och timjan. Tänkte att det ska få bli tagliatelle till det och kanske lite svarta oliver. För att riktigt fira det faktum att det är fredag igen har jag trixat ihop en liten dessert också; kiwisorbet med vit chokladcrème och passionsfrukt. Visst låter det avancerat? ;-) Dock snodde jag ihop det ganska raskt medan elden tog sig i kakelugnen; bara att mixa ihop kiwibitar, florsocker och lite vatten och sedan ställa det i frysen. Vit choklad fick smälta i ett vattenbad och sedan vispas ihop till en jämn smet tillsammans med fet, krämig, turkisk yoghurt och en halv, urskrapad passionsfrukt. Nu står smeten i två vackra glas i kylen. När det blir dags att äta desserten gröper jag ur den andra passionsfruktshalvan och brer över chokladcrèmen och sedan toppar jag med kiwisorbet. Voilà!

Nu blir det The Friday Mys - komplett med soffgos och På spåret! Ha det, me hearties!

2 kommentarer:

Caligula sa...

Dina bilder får det att värmas härligt i alla inälvorna! :-D

dyermaker sa...

Mmm... kakelugn är det bästa! :)