måndag, februari 08, 2010

... i vilken vår hjältinna haft en hyfsat flitig kväll

Klar med Mahmood. Även recensionen, alltså. Jag blev rätt nöjd med den. Lyckades faktiskt vara smått kritisk. Att det finns passager jag inte riktigt fattar kan ju faktiskt bero på annat än att jag skulle vara trög eller obildad; det kan ju också bero på att författaren inte når ända fram med sina teser...

Att skriva om Žižek är jättesvårt - han är oerhört underhållande att läsa men hans resonemang och idéer spretar åt alla möjliga håll och jag är alldeles för lite inläst på Lacan för att få kläm på helheten i hans diskussion. Om det nu finns någon sådan helhet. Mannen är överjävligt briljant men också en slags enfant terrible som verkar vara ute efter att provocera, vilket ju själva bokens titel ger en vink om... The Perverse Core of Christianity... Joråsåatteh... Men jag har i alla fall ett utkast och jag ska fila på det i morgon förmiddag. Jag har redan planeringen klar för större delen av veckan och kan kosta på mig en liten utsvävning i form av någon timmes arbetsplatsförlagda studier; inte minst med tanke på att min chef gillar att jag förkovrar mig ytterligare, gammal teolog som han är. ;-)

Jag har varit bedrövligt asocial ikväll, men får råda bot på det en annan kväll, istället. Catharina överlever nog och vi hade ett gott samtal medan middagen lagades, och åts och en stund efter det. Hon ska för övrigt göra en liten roadtrip med mig, när flyttbilen ska återbördas till Stockholm. Det blir trevligt! Jag har också hunnit prata med såväl min käraste som Jenny och Linus, i telefon.

Nu: sova.

G'natt me lovely ones. Sleep tight.

Inga kommentarer: