fredag, december 11, 2009

... i vilken vår hjältinna fredagsfikat

Som jag befarade drog arbetslunchen/lunchmötet ut. Två timmar. Sedan var det bara att traska tillbaka till jobbet, dricka en mugg kaffe och sedan dra hemåt. Jag hade lagt upp strategierna under lunchmötet och genomförde - på väg mot tunnelbanan - en mycket precis kommandoräd mot Indiska (svart underklänning som jag sett ut tidigare) och en frisörsalong (hårfärgsinköp) och sedan virkade jag mig hem. Soundtrack fick bli Våld, ur F-boxen. Jag var trött och grinig (jag har kommit på att den senaste tidens myckna trötthet kan bero på det faktum att jag så sällan ser dagsljus) och då är det perfekt med iPod och virkning. Allt och alla utesluts ur min bubbla. Till slut blir det så meditativt att jag nästan somnar.

När jag kom hem var Olle hemma. Han satt och lirade lite bas i soffan och slökollade på teven. Jag var kaffesugen och så blev det att vi - sällsynt! - drack kaffe och smarrade lussebullar och pratade i nästan två timmar. Vi diskuterade existentiella frågor och filosofi. Förortstalibaner. Och musik. Jaco Pastorius, Jonas Hellborg och drum-and-bass'ens ursprung (hur fadringen vi nu kom in på d&b). Jag hade inte en aning om att hela genren egentligen kommer ur ett bara några sekunder långt (kort!) stick ur en traditionell gospellåt, med lite trumlir, som sedan byggts vidare på. Så lärde jag mig något nytt idag igen. Bra.

14 kommentarer:

Haninge Jazz Force ;) sa...

Jeej, jotobkrig! http://www.youtube.com/watch?v=SjBUNyFKkJI&feature=PlayList&p=4B1FDB57349E6CAB&playnext=1&playnext_from=PL&index=28

dyermaker sa...

Mycket bra klipp!

dyermaker sa...

Jag fortsätter med Jaco... Schysst solo en sisådär 6 minuter in...
http://www.youtube.com/watch?v=I4rfe5xHCIg

HJF sa...

Oklanderligt coolbashantverk, definitivt. De sista minuterna är nära perfektion. Men detta är ett jotobkrig och därmed fokuserar jag på det visuella. Jag drämmer till med en av de första jotobträffarna. Långt hår, Weather Report, Rockpalast, tjohejsan... :)

http://www.youtube.com/watch?v=JXOnhzoC-i8

dyermaker sa...

Den kollade jag igår. :)

HJF sa...

Inte mycket till genmäle i en krigssituation. Nåja, som fredsgåva skänker jag dig följande:
http://www.youtube.com/watch?v=DsKk8v6WLug

Pastorius tillsammans med stjärn-Micke. Bild- och ljudkvalitet suger, men det är fett jäkla DJÄZ! :)

dyermaker sa...

Phett!

HJF sa...

Just så.

Som final i detta krigsskådespel lämnar jag arenan med följande:

http://www.youtube.com/watch?v=7rWDIRr6fyI

En ganska ung Micke som vid tidpunkten lirar strata, bara en sån sak... Frillan, gitarren och viss del av soundet får mig att tänka på David Gilmour. Tillsammans med den rakt igenom övertuffa Spectrum-pappan... En av jotobs mest idogt gnistrande pärlor. Fred på jorden! :)

dyermaker sa...

Skitläckert!

Men vadå "spectrumpappan"? Är det snubben på fiol, eller?

Anonym sa...

Det var trummisen Billy Cobham jag tänkte på, pappa till fusionklassikerplattan Spectrum. Låter såhär: http://www.youtube.com/watch?v=nYH4PC710ac

dyermaker sa...

Ah. OK.
Men vem är fiolsnubben!?

Anonym sa...

Michal Urbaniak heter han tydligen, har ingen koll på hans meriter. Fräck smäck iaf. ;)

dyermaker sa...

Fiolen låter okej också. Duger i krig.

Anonym sa...

Jovars, och i andra sammanhang också. :)