tisdag, december 22, 2009

... i vilken vår hjältinna tar lite lov

Mjukstartade min morgon. Snoozade lite. Gick sedan ut i köket och tryckte igång kaffebryggaren (som jag preparerade igår kväll) och när kaffet var klart (vilket går rekordsnabbt med min underbara MoccaMaster!) tog jag med det tillbaka till sängen och låg och läste en stund (World Without End) tills Luther dök upp och petade mig i ögat med en vass pinne. Borde inte han vara väldigt... död, vid det här laget?

Jag jobbar hemma idag också. Det är fortfarande inte klart med fönstren i skolan, efter vad jag fattat och då känns det bra att hellre vara hemma och småjobba. Jag ska läsa klart "Aspieboken" och just nu tittar jag på Skolfront Special - om barn som väljs bort på friskolor, för att de är funktionshindrade. Jag ska ringa en av mina elever också, som jag bekymrar mig för. Men sedan tar mitt jullov vid! Det har jag ärligen förtjänat och jag ska koppla bort allt vad arbete heter i 15 hela dagar! Det är svårt att koppla bort tankarna på en del elever, men i övrigt lär jag inte ha några problem att flytta mitt fokus...

Ute är det drygt 10 minusgrader och en blek sol lyser från molnfri himmel. Snön ligger tung på gran och fur. Jag ska dra på mig varma kläder - efter Skolfront - och gå ut på en liten bildpromenad.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kan du som är ett veritabelt kaffefreak preparera kaffebryggaren? Blir inte kaffet mindre gott då? Kaffet liggande i melittan i 8 h låter som hädelse. Jag skulle kunna göra något sådant, men jag dricker vilken svart sörja som helst.

dyermaker sa...

Jag lägger i en extra skopa, och bryggtratten har lock! :)

dyermaker sa...

För övrigt är det en hårfin avvägning mellan att njuta av den fulländade smaken och att få första fixen ASAP. ;)