fredag, december 18, 2009

... i vilken vår hjältinna tänker vidare om våra unga

För några dagar sedan skrev jag om rapporten kring SiS och de särskilda, låsta ungdomshemmen.

Tilltron till denna myndighet blir ju knappast större (varken hos mig eller - viktigast! - hos de ungdomar som ska få "hjälp") när jag läser att rapporten är allt annat än tillförlitlig, då det visat sig att det inte alls handlar om några enstaka fall utan om över 100 (ETTHUNDRA) fall. Och det bara under förra året. Man sopar alltså en hel massa fall under mattan... FIFAN, säger jag.

SR-Ekots hemsida (liksom ett inslag på P1 tidigare idag) kan man också läsa om hur man använder isolering som en metod att få barn (just det... BARN) att "samarbeta". Som en bestraffningsmetod. Vad säger Barnkonventionen om det..?

Även på andra former av barn- och ungdomshem förekommer kränkande behandling av unga killar och tjejer och detta är ett svek utan dess like.

Anders F Rönnbloms Rapport från ett kallt fosterland ringer i mitt huvud...

Kalla Fosterland
Kalla Fosterland... Kalla Fosterland...

Kalla ögon bakom kalla tunga väggar...

Kalla Fosterland... Kalla Fosterland...

Kalla ögon bakom kalla tunga väggar...

Ja, här kommer en rapport, den handlar inte om komfort...

Den handlar mera frankt om skuggsidan av livet...

Vad har vi gjort med våra barn, våra oskyldiga barn...

Vill ni veta ska ni nu få det beskrivet...

Ett omoget liv som vittrar och faller sönder...

Men det tycks kvitta...

Nio utav tio säger: “Det är bara båg”...

En liten pojke rider på en ensam våg...

Men den stackarn lider...

Nio utav tio säger: “Det är bara båg”...

Han har lärt sig hur man går, han har lär sig hur man står...

Han har lärt sig allt man sysslar med om kvällen...

Han har slickat folk där fram, han har slickat folk där bak...

Han har slickat dom på alla andra ställen...

Se på hans liv det vittrar......

Han är bara fjorton år men säger: “Ah, det kvittar...

Så länge jag har stålar och kulan rullar min väg”...

En liten pojke gråter, kommer sent i säng...

Men vem fan förlåter...

Liten kula rullar och ger honom poäng...

Kalla Fosterland... Kalla Fosterland......

Kalla ögon bakom kalla tunga väggar...

Kalla Fosterland... Kalla Fosterland...

Kalla ögon bakom kalla tunga väggar...

(Text: Anders F Rönnblom)





3 kommentarer:

Caligula sa...

Skrämmande läsning. Och bra låt vars titel passar in idag i dubbel bemärkelse.

dyermaker sa...

Ja... eller hur... =/

pärlbesatt sa...

Du kan säkert även höra de lite äldre radioprogram som gjordes från Lövsta, och som också handlade om isolering. Och vill du höra mer ändå fast lajv så har jag tyvärr plentyfull att berätta. :(

Och så ska du få min Attention-tidning, med artikeln om att en majoritet av ungarna där antagligen inte ens svarar på vanlig uppfostran med "konsekvenser", som man plägar kalla straff och sånt...

Det är mer än jävligt. Men jag har tyvärr slutat förvånas (hänger ju på forum där folk som sitter på såna ställen skriver om det från sitt inifrån-perspektiv och det är värre än nåt).