tisdag, december 29, 2009

... i vilken vår hjältinna dricker kaffe

Tidig morgon (med jullovsmått mätt). Gryningsljus silar genom mina persienner och det är -8.9 grader ute. Matilda sover. Jenny sover. John sover. Antagligen sover Olle också. Jag sitter i sängen med ett stort glas kaffe, med en slatt grädde i. Bläddrar i min julklapp till mig själv - Skrivarkalendern 2010 - och funderar på vad jag vill med mitt skrivande (bortom bloggen, that is) i år. En plan tar form. En struktur, rentav. Jag försöker vara realistisk; med arbete och pluggande dessutom lär jag inte få överdrivet mycket fritid under det kommande året. Det finns ju annat också. Sådant som jag känner att jag vill prioritera. Mer om det i en senare blogg...

Det verkar för övrigt som om gårdagens drive med lägenhetsefterlysning för Matilda gav resultat! Inte min annons här i bloggen, men väl det "event" jag skapade på facebook och som spreds toksnabbt i vänlistorna. En kompis till Matilda fick syn på den och tänkte inte mycket på det förrän en kille hon känner la upp en liknande - fast med budskapet att han hade en lägenhet till uthyrning. Blixtsnabbt tog kompisen kontakt med sin kompis och vips! så har Matilda en en-och-en-halva på söder, ungefär i korsningen Götgatan/Ringvägen... (efter vid pass en halv dags "letande"). Lite dyrare än hon tänkt sig, men ändå inte mer än att hon klarar det! Kontrakt skrivs i eftermiddag och hon får flytta in så snart hon bara vill och kan! GALET GRATTIS, GUMMAN! :) (Jag tror bestämt du ärvt mammas flyt! ;))

Om en stund ska jag kliva upp och ta tag i några maskiner tvätt. Dona med frukost till mina "ungdomar" (så förbaskat unga är de ju inte längre - förutom pjuklarven Olle, och han är ju inte min - Matilda som är 27, Jenny 25½ och Johnathon 36) och sedan städa och pyssla lite.

Men först: lite mer kaffe, en vända på Facebook och i nätupplagan av DN.

Stay tuned, me lovely ones!

6 kommentarer:

Matilda sa...

TACK! Jag har lite mer kaffe klart härute... ;)

pärlbesatt sa...

Ni skrev Ju närmare Uni desto bättre i annonsen, men jag måste säga att det här känns som ett seriöst uppköp. I min värld alltså. Man ska ju göra annat än vara i skolan.

Förresten, vilka av döttrarna är det som varit krogfolk? Den ytterst trevliga och seriösa chefen som maken har där han diskar söker servitris då båda hans (!) är höggravida! Visserligen söker han folk för Riktigt Jobb men jag kan tänka mig att han säkert är intresserad av nån extra, om nu den hitflyttande ätteläggen vill ha extrajobb och är en av krogdöttrarna. Det är ett bra ställe, det kan vara bra att veta sånt på förhand, tänkte jag.

pärlbesatt sa...

Och så grattis naturligtvis!!

Matilda sa...

Hej!! Jag är jätteintresserad av arbete i alla dess former, är 27 år gammal och har 9 års erfarenhet inom restaurang/bar/hotell. Du får jättegärna be honom kontakta mig om du vill göra dig besväret - mamma har mitt nr!
Tack på förhand :) :) :)

pärlbesatt sa...

Hej Matilda Magdadotter! :)

Tror det är bättre du hör av dig själv, jag kan messa nummer till din mor. Och som sagt, de är superbra där, från det jag hört av maken som är s.k köksbiträde där. Så länge man sköter sig så kan man inte önska sig en schysstare chef (på jul får alla en stooor kasse med allehanda gott och graverade Iitala-glasskålar till godiset som låg i kassen. Bara som ett exempel.)

pärlbesatt sa...

Ska be maken om mobilnummer när han kommer, det är nog bättre än att ringa restaurangen på vanlig arbetstid, inbillar jag mig. De brukar ha ganska så tjockt med folk för det mesta, och antagligen även nu.

Frexten ligger restaurangen på Renstiernas gata, så du skulle inte ens ha långt till jobbet i så fall. :)