söndag, december 13, 2009

... i vilken vår hjältinna hjärta(r) Hertha

Trots att jag läst så gott som ingenting av Hertha Müller så kan jag inte låta bli att fascineras av denna härliga, tuffa kvinna. En i varje tum värdig nobelpristagare. Modig, stringent, frispråkig och med ett stort patos! Som litteraturälskare kan jag ju inte annat än bli lyrisk över exempelvis ett uttalande som detta:

"Litteraturen kan inte förändra allt detta, men den kan med ord forma en sanning som visar vad som händer inom och omkring oss när värden gröps ur"

(Citat ur Peter Woldarskis signerade ledare i dagens DN)

Ja! Det är ju därför litteraturen är så viktig att läsa, uppleva, ta till sig. Den avslöjar, den gör oss medvetna, den vidgar vår värld, den engagerar oss och den utvecklar oss. Den både speglar och öppnar fönster! Läs! Läs mer! Läs ännu mer!

Om jag skulle göra en make-over skulle jag för övrigt vilja se ut som Hertha. Tyvärr är det omöjligt. Jag är säkert 20 cm för lång och är inte size zero och dessutom har jag en virvel i hårbotten som gör att jag nog inte kan ha den där chica frisyren. Jag passar inte ens i knallrött läppstift. Jag får jättestor mun, då.

Inga kommentarer: