söndag, december 13, 2009

... i vilken vår hjältinna lussar



Perfekt morgon. Vaknar av mig själv strax efter åtta. Ligger och drar mig lite. Kliver upp, knäpper på kaffebryggaren och häller en slatt mjölk i skummaren och sätter den på plattan. Tar fram en mugg. Hämtar DN ute på hallgolvet. Skummar upp den nu heta mjölken, häller först kaffe i en stor mugg och sedan mjölken. Tar med mig mugg och tidning och tassar tillbaka till sängen som fortfarande är lite varm. Sitter med mjuka kuddar som ryggstöd och gör en första läsning av tidningen. Sörplar ganska tyst av kaffet. Noterar några artiklar och notiser jag ska läsa lite noggrannare, senare. När det är dags för påfyllning av kaffemuggen tar jag på mig min röda morgonrock och raggsockar, tar med mig tidningen och fortsätter min lussemorgon vid köksbordet. De sista lussebullarna får flytta från frysen till köksbordet, via micron. Tänder ljus. Ser ut över allt som återigen är grönt. Så mycket för den vita luciadagen. Här inne är det mjukt, mysigt och varsamt - precis som en fin söndagsmorgon ska vara.

Inga kommentarer: