torsdag, november 27, 2008

... i vilken vår hjältinna vårdar vidare

När jag vaknade i morse såg mitt hår ut som något ur en B-film - eller möjligen en C-dito. Inte kvaliteten, eller känslan, men det var nog fortfarande lite fuktigt när jag la mig för det stod verkligen åt alla håll, så jag tvättade ur det, med balsam, la i lite vårdande i topparna, lite gel (ACOs Intim, för den nyfnikne ;-) och sedan ploppade* jag det en halvtimme medan jag pysslade lite härhemma. Det var skitsvårt att inte hålla på med det medan det torkade klart, men faktum är att det i alla fall inte är lika tokrakt som det brukar. Det kan iofs lika gärna bero på att jag bara dragit igenom det lite med fingarna och inte borstat alls.

Alldeles för tidigt att säga något, men det känns åtminstone inte konstigt att bara ha tvättat det med balsam. Det känns fluffigt och fint (inte flygigt!) och rent.

*ploppning (eller plunking, som det heter på engelska - fast möjligen är även plopping ett låneord..?) - det räcker gott om ni kollar från 0:15 till 0:45 i filmen. Så vet ni vad jag gjorde. Håret lägger sig "naturligt" och när man sedan tar bort tröjan/duken/whatever så är håret lite mer "volymigt" om man heter Magdalena. Heter man något annat kanske det rentav är vågigt eller lockigt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men behöver du verkligen tvätta det när du tvättade dagen innan? Jag har som sagt inte tvättat mellan söndag och idag. Från början gick det dock att spejsa ut från varannan till var tredje. Det där med var fjärde-femte har kommit efterhand, men faktiskt ganska fort.

Så spännande att följa dig i det här, hur fånigt det än kan låta... :)

Vajl

dyermaker sa...

Men det kändes som att jag ville det - för det stod åt alla håll och benan var kass och luggen keff... Felet låg i att det inte var riktigt torrt när jag la mig.

Jag tycker det är spännande också! :D

Så spännande att jag nästan glömmer bort att läsa min Bob. ;)

Anonym sa...

Tror nog det kan räcka att tygla det med vatten, eller vatten o klick, vatten o lite lite balsam eller honung. Du får laborera. Som du läste så tål vissa hår fett jättebra, bara ÄTER det, medan andra gillar protein och somliga hår är anorektiskt lagda. ;)

VAjl