tisdag, november 04, 2008

... i vilken vår hjältinna andats genom näsan

Det gör jag alltid när jag yogar. Idag fick vi lära oss en ny intressant andningsteknik. Ny för oss då - men indierna kom väl på den strax innan nässköljningen, typ (och tro mig; så långt tänker jag inte sträcka mig...).

Andningen tillgår så att man sitter i lotusställning (mycket rak rygg - viktigt!) och lägger vänster hand på vänster knä, med handflatan upp och låter tummen och pekfingret mötas. I höger hand lägger man pek- och långfinger på den lilla "kudden" vid tummen och sedan placerar man tummen och ringfingret på varsin sida om näsborrarna. Sedan andas man in... räknar till fyra... nyper till om näsborrarna... räknar till två... blåser ut luften genom vänster näsborre (håll kvar tummen för den högra alltså!) medan man räknar till fyra... räknar till två (håll andan där!)... drar in luft genom vänster medan man räknar till fyra... nyper till om bägge... räknar till två... släpper med tummen och andas ut genom höger medan man räknar till fyra... räknar till två... andas in genom högra (låt ringfingret täppa till vänster!) osv osv... Detta gjorde vi alltså strax innan vi avslutade kvällens annars ganska kaxiga pass. Det sägs lösa upp stess och spänningar och balansera kroppens olika kanaler och vänster- och högerhalvaor och jada jada jada... fan tro't, helt enkelt. Men det var en kul övning. Är det kanske någon av er, rentav, som sitter och testar och räknar nu? ;-)

Tisdag kväll, alltså. Mörkt ute. Nermörkt. Och mild, lite fuktig luft. Det ar det redan när jag cyklade till yogapasset. Jag tog vägen om byn för att psta några brev och för att plocka upp en reserverad bok på biblioteket: Dovemarks Ansvar - hur lätt är det? Om ansvar, flexibilitet och valfrighet i en föränderlig skola.

Föreläsaren jag lyssnade till förra måndagen, Roger Tholin, rekommenderade den Och kom sedan inte och säg att jag som lärare inte utnyttjar min förtroendetid till att utvecklas och både bredda och fördjupa mina kompetenser.

Andra saker jag gör är att tänka, fundera, se på/lyssna till massor av ämnes- och jobbrelaterade teve- och radioprogram som t ex I Love Språk, Existens, Människor och tro, Skolfront och annat. Intressant och kul! Jag läser också tidskrifter, artiklar, böcker och bloggar och diskuterar med kollegor. Jag bloggar (i min mer jobbrelaterade, då) och har en enkel hemsida, filurar ständigt på nya infallsvinklar på mina ämnen och hur man kan jobba med dem på ett effeltivt och roligt sätt. Dessutom blir det ju en del elev- och föräldrakontakter - även om inte bara min utan även skolans policy är att dessa primärt ska skötas på ordinarie arbetstid.Ja, listan kan göras lång och jag gör mig inte det minsta dåliga samvete för att jag i övrigt aldrig tar hem ett enda papper för rättning, eller liknande. Den sortens arbetsuppgifter vill jag sköta från min arbetsplats så att den förblir just min... arbetsplats, medan den plats där jag nu befinner mig är mitt... hem. Det är viktigt för mig!

På teve rapporteras det att det nu är mer eller mindre klart att Obama tar hem segern och blir USA's näste president. Det kommer att bli intressant att se hur det utvecklar sig.

AUM, me lovely ones...

1 kommentar:

Caligula sa...

Har själv testat en massa olika andningstekniker på yogakurser och så. I vilket fall har det blitt så att jag nästan alltid andas genom näsan och med magen. Enbart tack vare att jag blev lite intresserad av yoga. Fyller man buken med luft står man sog länge. Har t.o.m. börjat andas med näsan när jag kutar och är andfådd. =)

Nässköljning är skithärligt! Och roligt (blaska med vatten)! =P