måndag, november 24, 2008

... i vilken vår hjältinna undrar

Jag hörde på Ekot för en stund sedan att ett (m)oderat förslag lagts fram som handlar om att nyanlända flyktingar, och andra invandrare, ska tvingas skriva under på att de accepterar "svenska värderingar". Jag undrar: vilka är dessa "svenska värderingar"? Och vems/vilkas är de? Har jag och moderaterna, t ex, samma värderingar? Öh... skulle inte tro att vi delar människosyn...

En stund senare sitter en (m)-nisse i SVTs tevestudio och säger att detta gör de för att markera... för att visa att de tar integrationsfrågorna på allvar... och han säger: "folk ska veta att vi tar detta på allvar... de ska inte behöva gå till sverigedemokraterna"... Eh... det där sista. Det har han rätt i. Man behöver verkligen inte gå till sverigedemokraterna. Det "räcker" att vi går till (m), alltså...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir (m)örkrädd när jag hör sånt.
Vems Svenska värderingar?

Jag undrar när vi som bor här (å som är födda här av svenska föräldrar) ska tvingas skriva på de där papprena också å vad är det tänkt att hända om man bryter mot "kontraktet". Vad händer om jag tycker likadant som en dansk i en etiskt fråga? är dansken svensk eller jag dansk (och alltså "osvensk") å vad händer om Achmed eller José tycker likadant som samma dansk...

dyermaker sa...

Ja, det är just sådant jag också fnular på, annaanna! Galet är vad det är!

Caligula sa...

Mycket bra skrivit! Jag tänkte skriva nåt liknande i min egen blogg men citerar din rakt av istället om jag får! ;-D

dyermaker sa...

Be my guest, cal!