onsdag, november 26, 2008

... i vilken vår hjältinna revolutionerar sin hårvård

Vajl har vid några tillfällen - senast när vi fikade i söndags - berättat om den s k balsammetoden. Tidigare har jag inte varit särskilt mottaglig, men så här års när mitt hår är extremt flygigt och torrt och trist var hennes tajming perfekt.

Metoden går bl a ut på att inte använda schampo, utan enbart balsam för att tvätta och vårda håret. Produkterna man använder ska ffa inte innehålla silikoner och mineraloljor.

Idag tänkte jag börja mitt test.

Jag började med vissa förberedelser:

Först köpte jag hem "koscher" schampo och balsam. Jag valde Coop Extraprodukterna eftersom de är helt utan silikon och annat onödigt. Apbilliga, dessutom. Jag tänkte att det vore bra att passa på att också toppa håret och dessutom var det dags att lägga i lite färg igen. Så efter jobbet gick jag och lämnade några böcker på bibblan, fann att jag hade fyrtio minuter tills tåget in till stan gick (där jag skulle köpa färg och uträtta ett par andra ärenden) och gick in hos damen som brukar klippa mig. Hon har drop-in och hade faktiskt en lucka just när jag dök in. Sålunda nytoppad, och 220 kr lättare, åkte jag in till stan, uträttade vad jag skulle - vilket också innefattade inköp av ett mer vårdande balsam än Coops; det fick bli L'Oréal Elvital Nutrigloss Shine Treatment Pearl Protein leave-in-balsam *phew* - och for sedan hem med vändande tåg. Handlade lite förnödenheter på Konsum där jag till min förtret hittade det där L'Oréalbalsamet (som jag kollade efter igår utan att se var det fanns...) - för 53 spänn. 17 kronor billigare än på Åhléns. *muttra*

Väl hemma var jag tokhungrig och hade ett långt, viktigt mejl som väntade på svar så jag åt och började skriva och sedan skred jag till verket. Tvättade ur håret noga med schampot och la i färg. Fortsatte skriva. Sköljde ur och packade in med coopbalsamet i stället för den där inpackningen som följer med färgprodukten. Läste igenom mejlet och tryckte till slut iväg det. Efter en god stund sköljde jag ur inpackningen noggrant. La lite LOENSTPPLIB (förkortning av produkten med det osannolikt långa namnet) i topparna och kammade igenom det med fingrarna. Mer än så gör jag inte idag.

Nu återstår det spännande: hur blir håret när man tvättar det med balsam i stället för med schampo? Enligt de som testat blir håret ganska snabbt blankare, spänstigare, eventuella lockar eller vågighet definieras lättare (jag har inte ens vågigt hår, bara litelitelite självfall vilket bara märks om håret är mycket kortare än det är nu) och framförallt återfettar inte hårbottnen så extremt eftersom den inte längre stressas av ständigt uttorkande schampon. Det påstås att man inte behöver tvätta håret mer än 2-3 gånger i veckan - en del hävdar att det behövs ännu mer sällan. Vi får väl se. Jag är nöjd och glad om håret bara känns lite livligare och om den där torra flygigheten försvinner.

Rätt oortodox metod, kan man tycka. Men fungerar den är det ju intressant! Vad gillar ni det här då: som stylingprodukt - i stället för frisyrgeléer med fulinnehåll rekommenderas två vattenbaserade produkter från Apotekets ACO-serie; Fuktgel Intim och Klick (glidmedel). Lite otippat. Men givetvis har jag skaffat hem även en av dessa produkter. Skare va så skare, liksom... ;)

För övrigt har jag lite feber och ont i öronen.
Nu ska jag ringa Johanna.
Ha det gott, me lovely ones.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Men du gullet, "sista schampo" SKA vara fulschampo, för att lösa rester av just silikom och SLS man har i... Enligt principen Lika löser lika. Så du kanske får tvätta om med det gamla vanliga schampot som med största säkerhet är ett SLS-schampo.

Om jag nu förstått din text rätt.

Alltså, det som gäller är Sista schampo som löser allt (dvs schampo MED Sodium Laureth Sulfate- SLS), så rätt balsam sen och möjligtvis om man tycker det inte funkar bra med bara balsam kan man ha SLS-FRITT schampo.

Det är inte så knepigt som det kanske låter.

STORT lycka till med håret anyway. Har tänkt på det idag, ditt experiment alltså, när jag satte i mitt Klick efter tvätten. (Fyra dagar utan hårtvätt den här gången.) Obs, Klick utan silikon, förstås.

Vajl

dyermaker sa...

Det framgår inte särskilt tydligt på lockig.se tycker jag. Fan också.
Men... det INNEHÅLLER ju också silikon - hur blir jag av med det som fastnar i sista fultvätten, då?

dyermaker sa...

Jag kollade sajten igen och där stod:"Letar du efter tips på billigt och effektivt sista-schampo, så är Coop Xtra schampo och Apotekets Apoliva schampo i reseförpackning både relativt billiga och lätta att få tag på."
S jag gjorde rätt. Använde Coops! :)
*phew*

dyermaker sa...

Vajl> Jag kör på [vattenbaserade, silikonfria] Fuktgel Intim. Mest för att Klick inte fanns framme på Apoteket här. Av detta kan man sluta sig till att antingen använder inte Emmajävlabodaborna glidmedel, eller så säljs det diskret under disk..? :D

Anonym sa...

Nu kör ju inte jag balsammetoden alltid, men i perioder...

Jag har fått uppfattningen om det där med sista shampoo att man först ska använda ett vanligt "fulshampoo" med SLS/SLE och sedan tvätta ur det 2 ggr (dagarna efter varandra) med ett snällshampoo typ apotekets utan läskigt Sodium för att få bort allt shampoo.

Biten med fulshampot iom sistashamponerningarna kan man tydligen hoppa över om man i vanliga fall är snäll mot sitt hår och inte har "klet" å sånt i det.

dyermaker sa...

annaanna> lite kul.. jag tänkte på dig när vajl berättade om metoden. Du har ju ett så helt LJUVLIGT hår! Det måste må väldigt gott av en sådan behandling? :)

Anonym sa...

Min hårbotten framförallt(psoriasis är iiinte skoj *suck*) älskar att slippa en massa jox och uttorkande.