måndag, maj 11, 2009

... i vilken vår hjältinna tänker på glada saker

Saker som kan muntra upp en lite gråkall måndagseftermiddag på stan kan vara:

- en son och hans mor sitter bredvid mig på tunnelbanan och och samtalar på den mest underbara gôrvärmländska (jag gissar på någon mil norr om Karlstad). Av samtalet förstår jag att sonen nyligen flyttat hit och att mamma nu är och hälsar på honom. Hon frågar om stationerna och om hus vi åker förbi och han berättar lite stolt. Trots att vi pratade i telefon så sent som i går kväll så börjar jag längta efter Linus.

- en allvarlig ung man i prydligt skägg, hatt, svarta jeans och svart skinnjacka kliver på vid Slussen. Han har näsan i en bok, en virkad ros fäst vid jackan och ur fickan sticker ett knippe rabarberstjälkar upp.

- när jag går längs Odengatan och korsar Tulegatan hörs plötsligt en operasångerska genom ett fönster. Hennes röst bär, högt över trafikbruset och jag glömmer att jag fryser om händerna.

- ett telefonsamtal med yngsta syrran Malin.

Sådana saker har lyst upp min eftermiddag idag.

Nu dricker jag te och latar mig skönt i soffan. Min kropp känner av gårdagens lite längre runda och jag vilar. Jag tar igen det imorgon efter jobbet, på gymmet.

Inga kommentarer: