lördag, maj 09, 2009

... i vilken vår hjältinna får en försäkran

Jag läser i dagens DN att vi lärare, via Lärarförbundet, kommer att få en försäkring som ger oss pengar utöver a-kassan om vi blir av med jobbet, exempelvis i nuvarande lågkonjunktur. Försäkringen ska garantera 80% av lönen under 200 ersättningsdagar, och det utan lönetak.

Just det där med att slippa lönetaket är en bra sak. A-kassan generellt har satt taket till smått löjliga 18700, och så ska man få 80% av det. Det är ju sanslöst. Man har ju rättat sina omständigheter efter sin inkomst och skulle jag få 80% av det beloppet skulle jag antagligen bli tvungen att t ex säga upp min lägenhet. Inte för att jag riskerar att bli av med jobbet, iofs, men helt säker tror jag ingen kan vara , just nu.

Försäkringen kommer att tecknas automatiskt såvida man inte specifikt undanber sig, och eftersom a-kasseavgiften avses att sänkas kommer det inte ens att kosta mig något extra. Bra jobbat facket! :-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Finns säkert någon hake nånstans;)

dyermaker sa...

Jadu... jag skulle inte bli förvånad...

Anonym sa...

Smått löjliga 18700... Tänk att det ändå finns många som inte tjänar det och inte når taket. Och det var kanske vad du hade själv för något år sedan? Perspektiv. Men sedan så anpassar man ju sig snabbt till att ha en betydligt högre lön, det är sant. Jag hade överlevt på 0,8*18700, men det hade blivit ganska fattigt. Men jag skulle ändå inte vilja skriva "smått löjliga" och "sanslöst". Respekt för låginkomsttagarna dyermaker! Fast det är kanske inte några i den gruppen som läser din blogg? Det är nog en medelklassblogg den här :-)

dyermaker sa...

Cuby> Eftersom jag själv varit rejäl låginkomsttagare vill jag verkligen inte dissa dem. 18700 är faktiskt inte mycket mer än en städarlön och det ÄR skamlöst lågt. Som lön. Och 80% av det är kattskit.

De jag dissar är de som bestämmer...

dyermaker sa...

ÖVERLEVT hade jag också gjort. Men inte mer. Och jag anser att även städare, vårdbiträden och andra låglönare är värda så mycket MER. *förtydligar*

Caligula sa...

Lättingar! Ni med jobb vill ju bara leva på bidrag! En annan blir placerad i samhällstjänst hos lägstbjudande arbets"givare" när mina dagar på Jobb och utvecklingsgarantin tar slut! Där ARBETSGIVAREN får bidrag istället! ;-D

Caligula sa...

Kan tillägga att jag har 315 akademiska poäng och två akademiska examina: fil mag i historia + gymnasielärare. Tjänade fan så mycket mer som metallarbetare än nu som medelklassare. ;-)