fredag, maj 22, 2009

... i vilken vår hjältinna stannar hemma

Det blev ingen orgelkonsert. P bangade och även om jag inte har några problem med att gå på grejer helt solokvist har jag ingen lust med det ikväll. Så; ingen orgelkonsert.

Det blev inte heller någon smörstekt gösfilé ikväll. Hade det blivit det hade den blivit tillagad så här:

Smör hade smälts i en rymlig stekpanna och sedan hade filéerna fått steka några minuter på varje sida (kanske 5-6). Salt och peppar på det.

Till detta hade jag gjort en vitvinssås på schalottenlök och ett friskt äpple (fint hackade) som fått smälta i lite smör och sedan kokas några minuter i vitt vin innan jag tillsatt lite fiskfond och slagit i lite grädde. Efter att härligheten kokat ihop en god stund hade jag kört ner min stavmixer i det hela och fått en slät fin sås.

Anrättningen hade serverats med kokt potatis och smörstekta (mycket smör, men inte kvantitetsmässigt, nödvändigtvis) portobellosvampar och skogschampin-joner.

Det får bli en annan kväll. Nu ska jag istället soffa lite mer, hänga på Funbeat och ett par andra välkända ställen, kanske. Och ladda för en mil imorgon förmiddag!

Inga kommentarer: