onsdag, maj 06, 2009

... i vilken vår hjältinna är varm

Just nu vräker regnet ner utanför fönstret till mitt arbetsrum. Ventilationen (som inte verkar att vare sig kunna regleras eller stängas av?) åstadkommer en smärre orkan inomhus. Mina fingrar är stela av kylan, men i övrigt är jag nu varm och go' tack vare den Adidas tracktop (svart med silverrevärer på ärmarna) som jag införskaffade på lunchen. Tunn och lätt och ändå suveränt gosig är vad den är! Jag hoppas det slutar regna tills jag kommer hem från jobbet för då ska den officiellt invigas med en joggingrunda!

Jag har förresten fått smak på ett nytt ord. Resiliens. Säg det några gånger medan ni tänker på att det [bland annat] används i betydelsen av barn och unga som, trots svår uppväxtmiljö utvecklas positivt. Jag tycker ordet är vackert. Och tufft. Precis som de unga det beskriver*. Resiliens, alltså.

*Det kan också användas om exempelvis ekosystems förmåga att klara av störningar och påfrestningar utan att förändras negativt.

Inga kommentarer: