torsdag, maj 07, 2009

... i vilken vår hjältinna jobbar

Tystnaden är, som man säger, förtätad här i studierummet. Vi har uppsamlingsheat på årets nationella prov i engelska, C-delen. Tre elever skriver uppsats så pennorna glöder. Att välja tema gick fort för dem alla tre. Vid det här laget känner jag dem ganska väl och jag tror jag vet vilket tema var och en valt att skriva om. Jag sitter som provvakt och passar på att rätta en del. Och blogga, då. Till hösten ska jag aktivera eleverna med eget bloggande, tänker jag. men jag tänker annat också. Exempelvis tänkerjag på hur vi ska kunna jobba med praktisk-estetiska ämnen på ett kontiuerligt sätt, när vi inte har någon lärare för det. Kanske sätta upp en kreativ ateljé, med möjligheter att skapa saker med sina händer, till att börja med? En symaskin, bild- och formmaterial, pysselgrejer och så småningom kanske också lite snickargrejer? Jag tror - nej, jag vet - att våra elever verkligen behöver uttrycka sig konstnärligt. Förena huvud och hand, som det heter. De har så mycket inom sig som går så mycket lättare att uttrycka i inte enbart ord, utan genom olika former av skapande verksamhet.


Hur detta ska kunna lösas ska jag klura på. Som vanligt tar jag gärna emot tips från er, kära läsare.

2 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Vill du ha hjälp med det kreativa av nån som är bra på trä- och metall och scenografi så har jag mannen för dig. Han är dessutom fäktinstruktör och åker ut i skolorna och fäktar med hugade elever. Det är en toppensport för koordination, mental träning och så vidare. *tipsar* :)

dyermaker sa...

pärlisen> Det kan vara så att jag/vi är mycket intresserade, till och med! Givetvis en kostnadsfråga men absolut intressant! Vi har t ex tillgång till en trä/metallslöjdsal, men kan inte använda den eftersom vi ingen lärare har...

Fäktning låter superspännande, utom möjligen för elever med anger management-bekymmer... För dem (oss) kan det bli lite väl spännande... ;)