tisdag, maj 12, 2009

... i vilken vår hjältinna hinner undan

















Jag tog en rask promenad tillbaka till skolan efter lunchen (som vi ju äter på en annan skola) och hann precis i tid för att slippa en bokstavlig kalldusch. Just när jag kom in i mitt arbetsrum och tittade ut genom fönstret blev himlen alldeles mörkgrå och ett hårt regn började falla. Då kändes det extra fint att ha den varma, stickade koftan att ta på sig och hälla upp en mugg kaffe.

Lunchen var däremot inte så fin. Fiskbullar funkar, men inte mer. Jag tröstar mig med att det i alla fall är magert och rätt mycket protein i.

Och så har jag varit på utvecklingsamtal med min chef. Vi pratade om vilka mål jag har framöver och hur jag vill utvecklas personligen; både jobbmässigt och annat (som t ex träning etc). Jag berättade lite hur jag tänker kring höstens arbete och vilken typ av kompetensutveckling jag önskar mig, likaväl som jag beskrev en idé jag har att jobba mer aktivt med våra tjejer som tyvärr ofta får spela andrafiolen här, bland alla pojkar som lyckas ta rejält med plats. Jag vill dock påpeka att det inte är pojkarnas "fel" utan att en del av tjejerna också har en väldigt loj inställning till verksamheten här. Det är inte så viktigt med utbildning för man ska ändå gifta sig snart... eller det är jobbigt att röra på sig; man blir varm, ja rentav svettig, och det är ofräscht... osv. Under sommarens elevuppehåll ska jag skissa på en del idéer jag har kring detta och se om inte allt kan vävas in i ett schysst temaarbete där vi också kan involvera kärnämnena. Sådana saker pratade vi om.

2 kommentarer:

Matilda sa...

Om jag haft en lärare som dig, hade kanske livet varit helt annorlunda idag...

dyermaker sa...

Kanske? Men... du gör så fantastiskt bra grejer och du har upplevt och lärt dig massor genom just de val du ändå gjort! Det är värt MASSOR! *storkram*