torsdag, mars 06, 2008

... i vilken vår hjältinna är kaxig

















Jag fick ett mail för en stund sedan:

"Hej Magda,

Det finns enligt lärare behov av konferens i ENG med tanke på förändrade direktiv gällande NP. Kan du (ämn.ansv.) kalla till konferens på onsdag (12/4) nästa vecka (arbetslunch)? 105 är ledig. Jag kan beställa en sallad.

Tiden är 11.40-12.30 (alla verkar ha lunch där)

Hälsningar Xxxx"

När blev jag ämnesansvarig, undrade jag då? Så jag traskade upp en våning där just Xxxx dök upp och såg så glad ut och undrade om jag fått mejlet.
- Jodå, sa jag. Det är därför jag är här. Det har nog blivit ett missförstånd, för jag är inte ämnesansvarig.
- Är du inte? sa hon.
- Jag har blivit tillfrågad av nuvarande, sa jag, men det är ju knappast hon som beslutar om det. Och jag har dessutom inte tackat ja.
- Men varför har du inte det? Vad ska jag göra för att du ska tacka ja, då? sa hon och gick ner på knä.
(Jag trodde jag skulle skämmas ögonen ur mig, å hennes vägnar...)
- För att jag dels önskar en utförligare beskrivning av vad som ingår i ansvarsområdet och dels vill veta vad det innebär i mitt lönekuvert.

Sedan följde en diskussion där även den andre rektorn kom ut och diskuterade och de menade att de bara kan ge lön enligt avtal och att utökade ansvarsområden givetvis syntes i lönekuvertet, men att det fick ske i samband med lönerevisionen och blah blah blah...

- Bra, sa jag. Då väntar vi tills dess, då. För jag kommer inte att tacka ja innan jag vet vad det är värt.
- Varför då? undrade Xxxx.
- För att jag vet vad alla tjänar här och jag har en av de absolut lägsta lönerna på det här bygget. Städarnas arbetsledare tjänar faktiskt mer...
- Men vad säger du? Är du behörig för högstadiet i engelska, då?
- Skojar du? Jag har behörighet för gymnasiet i alla mina ämnen, svarade jag. Och jag gillar att jobba, jag gillar att bli tillfrågad och jag skulle gärna ta på mig ansvaret - men för den lön jag har nu vässar jag inte ens en penna extra. Jag säger inget om att vara med i biblioteksrådet, studiogruppen och arbetsgruppen som jobbar med utbildningsmiljön. Det är ju sådant som ingår i "det andra jobbet på jobbet". Men jag tar inte på mig mer utan att få rejäl erkänsla för det. Så har det varit på alla arbetsplatser jag varit på, både i skolans värld och på andra ställen. Jag kan inte se varför det skulle vara annorlunda här.
- Hmm.. Jahaa...
- Så jag lägger tillbaka bollen i ditt knä, Xxxx.

Och så gick jag.

DÄM vad det är skönt att sitta i förhandlingsläge. Trodde de verkligen att jag var så kåt på detta? Trodde de att jag skulle - i bästa Dilbert-anda - anse arbetet i sig självt vara en belöning? Isåfall bekräftar de regeln om att somliga chefer passerat sin egen kompetensnivå.

Strax därpå passerade de bägge i trappan utanför lärarnas kapprum där jag höll på att skriva på anslagstavlan. Jag hörde brottstycken av ord när de passerade: ..blah blah.. bekänna färg... ta tillfället i akt... ställa upp... blah blah...
Inte alls omöjligt att det var mig de diskuterade. Men det skiter jag högaktningsfullt i. De kan ju knappast sänka min lön...

5 kommentarer:

Silke sa...

Moahaha - pårom bara. RÄTT lön för rätt arbete.

dyermaker sa...

Exaktemente! :)

Anonym sa...

Bravo. Anne-Marie

dyermaker sa...

Tack, Anne-Marie!

Anonym sa...

Underbart, en riktig kvinna med lite "stake" : )