tisdag, mars 18, 2008

... i vilken vår hjältinna för räkenskaper

Det finns de som tror att vi lärare mest sitter och fikar, eller - i bästa fall - sitter bakom någon sorts kateder, mest hela dagarna. Men min stegräknares uppgifter från igår och idag ger vid handen att jag i genomsnitt går ca 4300-4500 steg en vanlig arbetsdag. Ovanliga arbetsdagar går jag mycket mer. Många av dessa steg är dessutom i trappor. JÄJ!







(Jag har en likadan!)

4 kommentarer:

Muminen sa...

Jag har också en likadan. ;)
Och jag går ungefär lika mycket på mitt jobb en vanlig dag. Tar jag någon av de boende på promenad går jag ÄNNU fler steg.
Guldjobb. ;)

Anonym sa...

Just tisdagar hinner jag inte ens fika och har kort lunch. Värsta dagen på hela veckan. Springer bara upp och ner i trapporna. Men i morgon börjar jag först efter lunch och kan fika hela förmidagen. Nej det kan jag ju inte alls! Då ska jag rätta femtioelva prov och ha medarbetarsamtal eller vad fan det heter. Och så var det säkert något mer... Bäst jag tar ett glas vin till så att jag fixar det!

dyermaker sa...

Fikapauserna trodde jag mest var till för att hinna ringa samtal, leta upp förkomna elever och lokalisera [fungerande]AV-utrustning..?

Ja, det får nog bli ett glas rött ikväll! ;)

Anonym sa...

tänkte på dig av flera anledningar när jag läste det här på ett föräldraforum. missade tyvärr programmet och det verkar inte gå att se på webb-tv. såg du det?

UR-program om särbegåvade...
Särbegåvade är ett knasigt ord som verkar betyda väldigt smarta... Och papputen och jag tittade i går på ett UR-oprogram om den gruppen av barn. En grupp som jag vet att det finns rätt många härinne som tillhör.

http://www.ur.se/ur.se/templates/Med...content=center

Vi tyckte att hela gänget som de presenterade verkade ha AS (men vi är ju präglade av vår verklighet och ser lätt AS varhelst det finns en rigid personlighet och ett udda beteende...) . Och att det kunde vara okej att de i stället fick diagnosen särbegåvade, eftersom det är roligare att fokusera på att de är bra på vissa/många saker än att fokusera på de svårigherter de hade (ungefär desamma som inom autismtriaden...)

Och att specialskolan för dessa välbegåvade elever var helt okej om det nu var så att de hade AS. Små klasser med möjligheter till individanpassning och där de fick lära sig en massa saker som de inte var bra på, t ex hur och varför man egentligen "småpratar". Och kunde ge bättre utmaningar än den vanliga skolan på de områden där de behövde mer stimulans.

Programmet går i repris i morgon kl 10:30

Om ni googlar på särbegåvning finner ni f ö en massa olika kriterier. De här känner ni kanske igen?

Kännetecken på särbegåvning:

Negativa till skolan.
Duktiga på att tala men dåliga på att skriva.
Uttråkade.
Rastlösa och ouppmärksamma.
Uppslukade av sin egen värld.
Kränkande och intoleranta(?) mot långsammare kamrater.
Har ofta äldre vänner.
Självkritiska.
Dåliga relationer till kamrater och lärare.
Känslomässigt instabila.
Självgoda.

Dessutom kan de:

Vara kreativa när de är motiverade.
Lära snabbt.
Vara bra på att lösa problem.
Ställa provocerande frågor.
Vara otåliga när de är motiverade.
Tänka abstrakt.
Vara uppfinningsrika när det gäller att hitta svar till obesvarade frågor.

Låter rätt likt många barn med AS + ADHD i mina öron...