fredag, mars 14, 2008

... i vilken vår hjältinna har Fin Fredag igen!

Alla fredagar är Fina. Så har jag bestämt. Verkar de tomma och gråa är det mitt ansvar att fylla dem med ett trivsamt och givande innehåll. Det är inte särskilt svårt faktiskt. Min sovmorgon underlättar litegrann, men även utan en sådan kan jag få till en riktigt bra förmiddag.

Morgonrutinerna är viktiga för mig. De får inte innehålla några stressmoment. Jag måste ha gott om tid att dricka mitt kaffe (ingen frulle på fredagar - jag sparar mina kalorier till fikat... ;-)), läsa lite nyheter, lyssna på P1-morgon, slösurfa, blogga och liksom bara softa. Detta är inte mindre viktigt på fredagar.

"Casual Friday" tillämpas på sina håll. Men på mitt jobb känns varenda dag hyfsat casual, med jeans, t.shirts och - vilket borde förbjudas! - birkenstocktofflor.













Just de där tofflorna ger en institutionskänsla som i bästa fall känns som dagis eller fritids och jag vill hellre bli hittad död än iförd ett par dylika, på mitt jobb (hade jag ett annat slags jobb skulle det kanske vara annorlunda. Eller inte.). Det enda som faktiskt är värre är de där foppatofflorna.

För att liksom väga upp veckans alla casual days har jag infört Fin Fredag. På mitt gamla jobb var vi i alla fall två som praktiserade detta; här är jag fortfarande ensam om det. Men skit samma. Fin Fredag innebär lite extra omsorg om klädsel (kjol är obligatoriskt och till det har jag en snygg topp eller kanske skjorta, ibland med slips) och utseendet i övrigt. Just nu är det stövlar som gäller, men jag har ju införskaffat ett par skitsnygga skor med försvarlig klack och bara det blir lite vårligare tänkte jag använda dem också. Håret måste vara snyggt också, liksom liksom makeupen etc. Kanske något blingigare smycke också. Sålunda uppklädd känns det faktiskt plötsligt mycket roligare att gå till jobbet och jag lyfter liksom inifrån. Därför är det inte alls ovanligt att jag också har de bästa och roligaste lektionerna, eller samtalen med elever/kollegor just på fredagarna. Prova får ni se!

På jobbet har två driftiga kollegor infört FredagsFika, också. Vi turas om att fixa något smaskigt till förmiddagskaffet och eftersom vi - än så länge... - är ganska många så blir det ungefär en gång per termin som det är min tur. Och då behöver jag inte ens fixa med det själv utan jag och min mentorskollega ordnar något tillsammans. Det är fint framdukat med levande ljus och grejer. Vi borde ha lite soft musik, också, förresten. Ska snacka med B om det. Han gillar blues. Igår när jag sökte upp honom för ett planeringssamtal stod han i slöjdsalen och pysslade medan Jeff Healey (RIP) dånade. Gött! Så vi ska nog hitta ett litet musikaliskt koncept för FredagsFikat.

Att ha en kort arbetsdag gör givetvis en Fin Fredag ännu Finare. Det har jag. Jag börjar kl 9 och slutar 11.20. Heh! Vanligen går jag inte hem direkt utan tar svängen ner i Byn för att handla något (så här års är tulpaner obligatoriskt!) och sedan går jag hem, jävelcyklar, pysslar lite, städar (det är roligt att städa om man tar hjälp av musik och kanske ett glas vin!) och gör det allmänt trivsamt för mig.

Frampå kvällskanten fixar jag mig något gott att äta (har jag besök blir det ännu godare) och öppnar en flaska vin, kanske. Spelar skön musik, läser, tänder ljus, pratar med Vänner och/eller barn och har det allmänt koseligt. Ofta blir det lite sittande med datorn också, men det brukar bli så att den isåfall ligger i mitt knä i sköna soffan.

Nu ska jag dra på en stunds Mustasch (senaste plattan är kanon - tack, Sis!) och plocka ihop lite, innan det är dags att gå till jobbet.

Stay tuned me lovely ones!

Hur ser era fredagar ut, förresten? :-)

6 kommentarer:

Caligula sa...

Testa mockasiner? Haha! =P

Min fredag börjar som jag skriver på boarden: sol i fönstret, kaffe i kannan och Draconian i högtalarna. Mysigt värre. Ska kolla tvättid och promenixa in till stan och handla öl till SRF-förfesten med storasyrran imorgon. Blir en lugn kväll. Kanske en film. =)

Muminen sa...

Men... nu förstörde du min fredagsförmiddag. Jeff Healey har gått och dött? :'(
Tur man hann med att se honom iaf. *suckar*

Nåväl... jag hämtar mig nog. Min fredag är alltid MYS-fredag. Det är ju min lediga dag. Den blir mer casual än NÅGON annan dag, eftersom jag gärna skrotar omkring i myskläderna. ;)

Mustaschplattan är GRYMT bra, så vi kan väl gå och kolla på konserten på SRF tillsammans, kanske? Jag planerar att slå en glasbubbla omkring dig under denna konsert. Så du vet... mhuhahaha... ;)

Vi hörs senare. Puss!

dyermaker sa...

Cal> Mockasiner vore fetegrymt! ;)

Mum> WEI! Vi gör en plexibubbla för bara oss under Mustaschkonserten!

Jeff Healey gick bort 2/3. Cancer. :(
Jag är glad att jag fick uppleva hans sköna konsert på SRF 06!

sara sa...

Ralf låter hälsa att han är nöjd med sin indoktrinering av de sydostsmåländska provinserna - "och det gäller även tantera!" ,)

http://thatlldodonkey.blogspot.com/2008/03/duh-duh-duh-duh-duh.html

sara sa...

Förutom att spamma folks bloggar, så ska jag dra en röjarrepa genom huset och städa upp efter veckans komma-hem-och-trött-släppa-allt-där-jag-står-aktivitet.

Därefterlängtad (kontraktioner is the shit) rejunjon och förmodligen paella till kvällsmat. Saffran, kyckling och fetfeta räkor kan inte bli fel.

dyermaker sa...

Låter absolut ljuvligt, xal! Hälsa Ralf, också, att jag sa stå i främsta ledet på SRF! ;)