onsdag, mars 12, 2008

... i vilken vår hjältinna diskuterat könsroller

Årskurs 9. Lektion: engelska. Planering: UR-programmet Close View: Gender Roles.

Vi diskuterar lite först, för förförståelsens skull, kring skillnaden mellan "sex" och "gender" vilket inte är så självklart för en 15-16-åring. Efter diverse kringelikrokar runt det faktum att det föds människor som varken är män eller kvinnor (biologiskt) kommer vi in på pudelns kärna; de roller vi föds och fostras in i så till den milda grad att det ofta är svårt att skilja ut vad som är biologi och vad som är sociala konstruktioner. För många är det självklart att tjejer har rosa kläder för att det är en tjejfärg, helt enkelt. Hur det blev så, och vem som har bestämt det, har de inte reflekterat över. En av killarna hade dock klurat ut att alla superhjältar givetvis har starka, klara färger - eller svart - på sina superhjältekläder eftersom det signalerar styrka, snabbhet och manlighet, medan Gummibjörnarna är pastelliga, mjuka och söta.





























(Att Tinky Winky i vissa läger sägs vara bög hade de också bra koll på...)

En av killarna vågade sig på en tolkning av varför de gamla könsrollerna sett ut /ser ut som de gör; han kopplade det till både stenåldersmänniskornas leverne, liksom bondesamhällets - där alla utförde tunga arbeten men kvinnorna gjorde det hemmavid eftersom jord- och skogsbruk ändå var tyngre än arbetet hemma på gården. Jag höll med om att det verkligen sett ut så, historiskt, men varför gör det det fortfarande? Nu när vi t ex har så bra tekniska lösningar (maskiner etc) som underlättar många tunga jobb, så att även de med mindre muskelmassa utrustade kvinnorna klarar att sköta dem... Det fanns det inga svar på och jag lämnade frågan öppen.

Diskussionerna pågick ett bra tag och min roll var förstås huvudsakligen att moderera i stället för att gå in och säga vad jag verkligen tycker och tänker. Men självklart svarade jag ju när de frågade vad jag tyckte om olika saker och de är helt på det klara med att tjejer och killar kan göra samma saker, i stort sett, både när det handlar om sport, akademiska prestationer och yrkesval. Och ändå finns det så mycket djupt rotade fördomar att jag fan blir mörkrädd.

Här jobbar skolan med likabehandlingsplaner och antimobbningsteman och jada jada jada, men inte ett finger lyfts för att arbeta med genusfrågor. Det läskiga med detta är att vår kommun är riksledande (tillsammans med två andra kommuner) när det gäller hur betygsglappet mellan flickor och pojkar ökar... Och det handlar inte så mycket om att tjejerna blir allt bättre som att pojkarna går bakåt... Vad beror det på? Hur mycket roll spelar killarna inställning till det egna - och andras - skolarbetet och hur ser "killkulturen" ut här? Vad har de med sig i bagaget hemifrån? Hur mycket har varit i säck innan det hamnat i påse, så att säga?

Jag är övertygad om att om man lyfte upp dessa frågor mer aktivt skulle vi få syn på saker att fokusera på, för att hjälpa våra killar. För de kan! De har en grym potential, bara man hittar dem bland kompisar, hormoner, folkracebilar, snus, sprit och bonnig jargong. Det vet jag. Jag möter det varje dag!

Nog flurat kring detta. Nu är det dags att träna min med mindre muskelmassa utrustade kvinnokropp en stund. Ökad muskelmassa ger ökad förbränning och det är den jag vill åt!

Stay tuned me lovely ones!

2 kommentarer:

Caligula sa...

Tinky Winky har jag missat. Ser ju ut som en kapsylöppnarapa från rymden. Konstigt att rosa/lila är gay men inte läder & nitar, hehe...

När vi gjorde vårt examensarbete intervjuade vi gymnasieelever om betyg och hade bl.a. ett genusperspektiv. Alla, både tjejer och killar oavsett program, menade att tjejer var mer "pluggiga" och betygkåta. "Genus konstrueras" som Fanny Ambjörnsson skriver i sin underbara "I en klass för sig". Tjejer får bättre betyg, men det kompenserar grabbarna med bättre lön. Så har rättvisa skipats. ;-)

dyermaker sa...

Hehe... så kan man också se det... ;)