söndag, mars 23, 2008

... i vilken vår hjæltinna bestigit ett fjæll














Har ni sett filmen Mannen som gick uppfør ett berg? Det har inte jag, men idag har jag gått uppfør ett fjæll och sedan gått ner igen. Uppfør var det bitvis tungt - inte minst på grund av den lite tunnare luften hæruppe - men vi fixade det, Jenny och jag. Sista biten hejades vi på av Matilda och en av hennes kompisar som satt och solade sig uppe vid hotellet, på toppen. Jag var faktiskt inte så trøtt i benen, men det var tungt att andas.













Efter denna fysiska utmaning kændes det njutbart att glida ner i en snødriva, på en filt, och sola lite och dricka rosa champagne...













Nær vi ætit (jag valde en helt ljuvlig svampsoppa och så Skarsnutens smarriga brød) och druckit någon øl valde ett par i sællskapet att ta skidorna ner, ett par tog taxi och Jenny och jag valde att gå nerfør. Det gick betydligt fortare æn att gå uppfør, kan jag sæga, och ændå tog det ungefær en timme.

Kvællen har tillbringats med 3/4 av mina barn, Rille och ett gæng av mina barns kompisar. Vi har druckit Virgin Mary och vin och ætit grillat. Det ær -17 ute och det var inte så att vi direkt slogs om att stå ute och vænda på køttbitarna. Kvællens hjælte var Rille och en kille som heter typ Påke. Efter maten føll jag i någon form av vaken paltkoma och nu har jag dragit mig tillbaka før att slænga mig i sæng och bara toksova.

Morgondagen bjuder på film- och pizzamys, skulle jag tro. Men jag och Jenny tænkte faktiskt också ta oss en promenad om vædret ær lika fantastiskt som det varit idag. Men vi får se... Jag har ju ledigt och vill ta dagen precis som den kommer, bara...

















Haha... 30 spænn per fot du lægger upp på sætet, eller armstødet. Only in Norway...

3 kommentarer:

Anonym sa...

ååååh vad härligt det ser uuuut, jag blev faktiskt suktad, trots min motvilja mot kyla.. det du.

och vilken fin mamma du verkar vara....

har skickat varningsbilden till DLP nu. :)

Caligula sa...

Shit, nu börjar man verkligen längta efter Härjedalen-veckan i sommar med fjällvandring och fiske! Vet inte om jag skulle våga bestiga en topp med en massa snö överallt, men det ser härligt ut! Norway? =)

dyermaker sa...

Hemsedal, Norge!