måndag, december 29, 2008

... i vilken vår hjältinna tagit vara på solen

Jag drog på mig lager på lager med sköna, bekväma träningskläder, stoppade ner iPoden i behån och gav mig ut på en rask powerwalkmil i kylan och solen. Efter bara någon kilometer kom jag ut på lite öppnare - och därmed soligare - mark och vantarna åkte snabbt av. Helt underbart att pila fram bland highland cattle, hästar, snötyngda träd och en och annan timmerbil.

Nu har jag duschat och ätit middag och sitter och laddar för en promenad ner till byn för att proviantera lite bubbel och en rökt lammfiol samt svänga inom bibblan och se om de har Jan Guillous Men inte om det gäller din dotter inne. Jag är mycket sugen på att läsa den! Jan Guilliou hör kanske inte hemma i den litterära kanon men det skiter jag högaktningsfullt i. Han har skrivit en hel del läsvärt. Punkt. Det har Stephen King också. Han är väl inte heller betraktad som riktigt salongsfähig, men tänk... jag skiter i det också. På min litterära parnass (a k a "bokhyllan") samsas Bob Hansson med Ferlin, Diana Gabaldon med Joyce Carol Oates, Dostojevskij med Aleister Crowley, Douglas Adams med Salman Rushdie och nobelpristagare som Toni Morrison (som var en stor favorit hos mig långt innan hon fick priset), J M Coetzee och Doris Lessing med Marjane Satrapi, Robert Ludlum och Arto Paasilinna, to mention a few. En bra bok är en bra bok är en bra bok.

Tänkte förresten på det när jag var ute och plockade min mil; på svenska heter det nobel"pristagare" alt. "vinnare" medan det på engelska heter "laureate" - så jäkla mycket snyggare det låter, med en antydan om ärorik lagerkransbehängning snarare än krass tävlan (vilket iofs är mycket sannare... ;-)). Det är väldigt skönt att bara låta tankarna sväva omkring sådär, förresten. Skönt och nyttigt.

Nu ska jag gå till byn. Sedan ska jag hem och laga mig en kanna kaffe och mysa till det. dammsugningen får vänta tills imorgon. Dammråttorna smiter knappast...

4 kommentarer:

Caligula sa...

Guillou-boken är klart läsvärd, som alla hans andra böcker! För hans journalistiska stil, inte för hans barnsliga våldsromantik och superhjältar. :-)

dyermaker sa...

Medhåll, cal. Hans vapenonani, t ex, brukar jag hoppa över!

Karekel sa...

ooohh.. jag gillar Guillou! Det är något speciellt hans böcker..
har inte klarat att läsa Onskan dock.. å sen kan jag la erkänna att jag bara har lyssnat på dom icke "läs"

Arn böckerna var de jag satte mig in i först.. de är bra,. å tjvarnasmarkanad... å givetvis har jag knarkat hans andra böcker också..

dyermaker sa...

Lyssna är minsann inte det sämsta! Men... försök med Ondskan. Den är tung, men viktig!