måndag, december 29, 2008

... i vilken vår hjältinna vidtagit vissa förberedelser

Jag fick inte tag på Guillouboken, på biblioteket, så jag reserverade den. Hoppas jag inte behöver vänta alltför länge. Å andra sidan hittade jag en ny Paasilinna - Uppdrag: skyddsängel - , Bruno K Öijers samlade verk och så Mons Kallentofts Midvinterblod.

På Konsum blev det mjölk, glödlampor och en fransyska som kommer att bli en god örtagårdsrostbiff. Ska laga till den imorgon och sedan marinera den.

På systemet hittade jag en liten dam, änka till på köpet, som jag förbarmade mig över och tog med hem. Så snäll är jag. Hon ska få vara med på nyårsafton.


















(Änkan Clicquot-Ponsardin målad av Léon Cogniet)

Nu sitter jag med ömma fötter (powerwalkandet är tufft mot dem) i ett varmt, skönt fotbad och ser ett program om filantropi, på Kunskapskanalen. Gränsen mellan filantropi och allmoseutdelande kan ibland kännas hårfin och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. Det ska inte behövas. Staten ska se till att resurserna fördelas rättvist.
Å andra sidan tror och hoppas jag att jag själv, om jag skulle bli sådär vidrigt rik, skulle dela med mig av mitt överflöd. Knepigt det där.

Just nu sitter Johan Staël von Holstein och tycker att landet ska drivas som ett företag, av företagare, och med en regering som sköter fördelningspolitiken. Jo tjena... inte skulle väl en sådan regering sitta i knät på makthavarna, dvs. de med pengarna... Näääääää... Pfft.

2 kommentarer:

Anonym sa...

bruno k. öijer. har du läst honom förr? om inte så tror jag att du kommer falla pladask!
chivas regal rekomenderas. inte whiskeyn då, utan boken :)

dyermaker sa...

Nej, det har jag faktiskt inte, sara! Bara något litet enstaka, plus några youtubeklipp, ungefär. Det ska bli spännande! :)