onsdag, december 17, 2008

... i vilken vår hjältinna svävar i ovisshet

















(Saris änglar, som fick följa med till jobbet idag.)
De senaste veckorna har min sömn varit minst sagt störd. Inte så konstigt med tanke på allt jag har omkring mig. Men pusselbitarna faller på plats en efter en och just nu känns det som att jag bara kan vänta... avvakta... se vad som händer. Det jag kan göra har jag gjort. De ringde ju från mitt nya (?) jobb igår, för att en blivande (?) kollega ville prata lite med mig och det kändes helt klart som en bra sak. När vi avslutade vårt samtal - jag lätt ihjälstressad eftersom hon ställde så mycket frågor som jag ville besvara på ett vettigt vis, samtidigt som jag hade en grupp elever som stod och väntade på mig någonstans - sa hon "jaa... men... då ses vi kanske snart då... hoppas jag". Det kändes ju faktiskt väldigt bra. Idag har jag kopierat mitt examensbevis och fixat så jag ska få ett utdrag ur belastningsregistret. Nu kan jag liksom inte göra mer, känns det som. Inget mer än ägna mig åt en oviss, och smått nervös, väntan... och god nattsömn. ;-)

Arbetsdagen flöt undan fint även om det börjar bli en smula enerverande att jag alltid glömmer ta med mig lunchmat. Att bara dricka ett par muggar varm chåkla är ju bara en snabb sockerboost och sedan är jag lika hungrig igen. Imorgon måste jag komma ihåg att ta med mig något. Å andra sidan fanns färdigkokta ägg härhemma som jag klöv och la i en snabblagad spenatsoppa och avnjöt med ett par mackor på speltknäcke. Mmm...
















Och apropå mat börjar jag fundera kring julmat och vad som kan tänkas vara aktuellt att laga till inför julhelgens anstormning. Skinka måste det förstås bli, och gröt till frukost. Lite sill, kanske, men den lägger jag nog inte in själv - sillstryparna måste ju leva de också. Jansson ska göras (ljuvlig maträtt!), och jag vet att det önskas både revbensspjäll, köttbullar, lax och lasagne. Kålrotslåda måste också fixas, liksom ytterligare ett par vegetariska/veganska alternativ. Ett par goda sallader också... kanske en cole slaw?

I övrigt är det väl lite godis - kanske ska jag göra fudge själv? - och glögg och clementiner och russin och dadlar och chåkla och nötter och julmust och öl och en låda vin och lite annat småpyssel som ska råddas ihop. Kanske baka en laddning lussebullar till. Och be Lotta om receptet på den mjuka saffranskakan (yes... I'm a saffron addict...).

Jag tror jag ska göra en del på söndag och resten på tisdag. På måndag tänkte jag köpa ett par sista julklappar och träffa kompisen Dee för en fika i Växjö. Ingrid har nog inte tid, med familjen och allt, men jag ska i alla fall kolla upp med henne. Det var ett tag sedan sist. Å andra sidan lär vi ju ses på fredag, förstås. Tänkte inte på det...

Nu ska jag fiffa och moffa lite. Avsluta ett par julklappar. Slå in några paket. Tända ljus och dricka glögg och gotta mig åt ett mail som ramlade ner i min låda tidigare idag:

"Hej
Good news... Jag börjar i Växjö i januari. Där går rel vet på d-nivå. Enbart självstudier verkar det som. Jag tycker du ska anmäla dig och testa om det funkar. Ämnet håller på att omstruktureras, så det kan bli mycket intressant som händer där framöver.

Hoppas vi ses
Jxxxx"

Jamen WOHOO, alltså! Självstudier!?! Det innebär ju att jag dels kan plugga i egen takt, och dels inte blir bunden till att bo nära mitt lärosäte. Kan det bli bättre? Vavava?

På detta ska jag tänka nu, me lovely ones. Detta och... något mer... något varmt och fint och omvälvande.

Stay tuned!

2 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Vad kul med jobbet!!! Och allt annat, som jag vet än mindre om.

I Växjö går en annan kurs, också på distans, som jag skulle vilja gå, om det ginge att förena med annat (mest administrativt jox).

Tänk om man råkade ha tenta samma dag? :)

Har du släppt balsammetoden? Eftersom jag inte ser några uppdateringar var det min första tanke, men kanske inte?

dyermaker sa...

Nejdå - balsammetoden kör jag på. Men det händer ju inte så mycket. det där med långa tvättintervall funkar sisådär även om jag märker en viss förbättring. Dock känns håret mycket bättre, hårbotten är inte irriterad och håret är aldrig flygigt och elektriskt längre!

Ja, det är spännande med jobbet! Jag hoppas innerligt att jag får besked före jul!

BTW... du har bappelsinmejl!

*kram*