onsdag, mars 11, 2009

... i vilken vår hjältinna tänker om hjältar

Jag tänker givetvis på hjältinnor också - och då inte nödvändigtvis mig själv. ;-) Men alla dessa som på något sätt gjort, eller gör, skillnad för andra på ett vis som sträcker sig utöver det minsta man kan begära. Särskilt förtjust är jag i vardagshjältar. Sådana som verkar i det tysta och lilla och kanske aldrig får det erkännande och den uppmärksamhet de förtjänar. Kvinnor och män som får saker och ting att fungera trots kassa odds, som till exempel enastående föräldrar (eller faktiskt många föräldrar överhuvudtaget), bland många andra. Eller människor med civilkurage, som vågar sätta ner foten och säga ifrån när någon annan far illa eller när makthavarna bär sig snett åt. Heja alla er!

Anledningen till att jag just idag tänker extra mycket på hjältemod är den pågående utställningen på armémuseum, som vi ska besöka idag, som handlar om just... hjältar. Dessutom kommer vi att delta i en temavisning kring mord, krig och terror eftersom det idag är en minnesdag för terrorismens offer.

















Modesty Blaise är också en av mina hjältinnor, om än av mer artificiell typ. Vem, eller vilka, är dina hjältar och hjältinnor?

Och vad är det här med att Sveriges störste socialbidragstagare tigger pengar till sin dotters bröllop?
"Buhuuu, buhuuu... vi har inte råd med ett 20-miljonersbröllop... det är synd om oss..."
Fifan vad äckligt, säger jag, me lovely ones.

2 kommentarer:

Anonym sa...

De beräknar t.o.m. ett 200-miljonersbröllop... Som de tror kan rädda oss ur krisen.... Heja riktiga hjältinnor! =)

Anonym sa...

Krångligt det ska bli när man ändrat inställningar då... klart jag inte är anonym... =P / Caligula