söndag, mars 29, 2009

... i vilken vår hjältinna bakat levainbröd















Vilket bröd det blev! Degen fick jäsa bortåt fem timmar, med ett par omknådningar och sedan gjorde jag två limpor på ganska lös deg som jag - efter en god stunds jäsning - la på het bakplåt och skjutsade in ugnen. I botten av ugnen ställde jag en liten skål med vatten som fick ge lite fukt åt det hela. Efter en dryg halvtimme tog jag ut ett par doftande limpor som kändes helt underbara att hålla i.














När de svalnat lite skar vi tjocka skivor av dem och en enig testpanel, bestående av Matilda, Johanna och Linus, gav brödet högsta poäng. Seg, smaklig skorpa och luftigt välsmakande inkråm. Ah!






















Ny köksattiralj, förresten! En voodoogubbe! Inflyttningspresent från Matilda. Tack min skatt! :)

Nu har vi ätit lasagne, helt traditionsenligt, och så har jag tvättat - med viss assistans av Linus. Hög tid att såååååva, i mitt ommöblerade sovrum. DÄM vad jag har hunnit med ändå, idag!

Sweet dreams, me lovely ones!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Brödet ser supergott ut!!
Gubben var verkligen fin!! ;-) hälsa alla!! /kram malin

dyermaker sa...

Det ska jag göra! Hälsa de dina, du också! *kram*

pärlbesatt sa...

Åh, ett bröd to kill for!! Jag vill ha en "stickling" av surdegen, om det går för sig. :)

dyermaker sa...

pärlisen> Jag sparar undan ett litet monster att mata så får du en bit när vi ses! :)