tisdag, mars 24, 2009

... i vilken vår hjältinna frisksportat lite

För mig är det ju vardagsmat att ge mig ut och långpromenera, men att få med oss alla killarna (inga tjejer här idag och tro mig; de hade varit ännu svårare att få med sig!) ut i friska luften är inget mindre än en bedrift. "Ey... jag får ångest... pallar inte det här... wallah... jag svär jag får förkylning... på Gud... är det långt till centrum nu... vart ska vi?" Och så vidare. Men ut kom vi och skönt var det. Ingen verkade dö, eller ens bli lite halvfärdig av strapatsen att knalla omkring i solen och den bitande vinden en knapp timme. Sedan gick vi direkt till skolan där vi äter lunch och woken såg ut att smaka de flesta ganska väl, även om jag tyckte att den [vegetariska] kändes lite väl oljebemängd.

Men det är intressant att se hur killarna reagerar så snart de hamnar utanför sina egna hoods. Jag ser det helt klart som ett av mina uppdrag att ge dem säkerhet att bege sig utanför förortsreservaten och upptäcka vilken fantastisk stad de bor i och att den faktiskt också är deras stad! Jag har initierat Tema Stockholm som Marianne, Philip och jag drar igång efter påsklovet - med elevernas benägna hjälp. Tillsammans ska vi turista, lära oss att hitta och se vilka fina resurser som finns för lärande och roliga upplevelser samtidigt som vi ska väva in skolarbete, med fokus på kärnämnena, i det hela! Spännande!

3 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Åh, kan inte jag få följa med på turistandet? Jag är sketabra som guide, och jag är van vid strulpelliga ungar.. som bekant... ;) eller :(

Och jag har till och med svindlande lång erfarenhet av bokstäver, om det kan vara en bonus. :)

dyermaker sa...

pärlisen> Vi kan väl lämna det öppet? En guide är alltid välkommen! Har du bra förslag på turistgrejer - och gärna en del som inte kostar multum - så är det också välkommet! :)

pärlbesatt sa...

Lämna det öppet som i Vi får inte ha med utomstående, eller lämna det öppet som i Jag vet inte när vi ska ut igen och vart, eller nåt annat?

Vad vill ni ha, jag kan fnula om jag bara får veta vad ni letar efter.

Bra gratisgrejer är Monteliuspromenaden, Skinnarviksberget (kan äta på Folkets sen, så känner de sig lite hemma igen...;))

Så kan man åka billighetsfärjan Emelie mellan Nybroviken och Barnängsbryggan eller Södra Hammarbyhamnen (och titta på nyrike-området där). (Färjan kostar trettio riksdaler.)

Billig fika på underbart ställe (kanske för dig och karln mera) på Blecktornsparkens lilla slott där en daglig verksamhet har fik vissa dagar.

Citykonditoriet är billigt och där kan man se stuck och skyhögt i tak och kristallkronor utan att gå på Hallwylska.

Vintervikens koloniträdgårdar är ju gratis och alldeles sagolikt, om man är lagd åt naturens skönhet.

Vita Bergen och små röda stugor är inte heller fel att ha sett. Då kan man äta våfflor på Norska kyrkan också.

Gå från Hallonbergen eller nåt däråt och inåt stan kan man göra, längs med vatten HELA VÄGEN, helt fantastiskt. Man passerar nybyggen och äldre byggen och lite herrgård, och en marina och ser liksom lite allt möjligt av stan kan man säga. Kommer fram vid Sankt Eriksplan då. Fast det tar TID. Kanske nåt för dig nån dag...