måndag, mars 23, 2009

... i vilken vår hjältinna måndagsbloggar

När jag vaknade i morse låg snön vit utanför. Vintern är alltså tillbaka. Himlen är jämngrå och det ser ut att kunna bli ännu mer snö. Bara att dra på tjocka skorna och varma jackan igen, alltså. Det snöade faktiskt redan igår kväll när vi tog en rask kvällspromenad i omgivningarna. Det är roligt att lära känna mina nya trakter och ju mer jag ser av dem, ju nöjdare blir jag med mitt "val" av stadsdel (vilket ju var betydligt mer slump än val, egentligen, men ett bra kvitto på vikten av att vara öppen för möjligheter).

Igår bakade jag. Det är också en viktig sak för mig, för att jag ska bo in mig i ett nytt hem. Jag satte tre olika degar; en till middagspizzan, en till tekakor och en till kanelbullar. Jag var lite trött och matt (ja, det blev sent i lördags igen - jag fattar inte hur klockan kan vara ungefär tio och sedan ta som ett stort skutt och plötsligt vara över fyra..?) och dessutom lite myssugen så degarna fick jäsa både länge och väl och i två omgångar. Dessutom började jag göra en mammadeg på min vildjäst! Jag hittade inget riktigt bra att utgå ifrån så efter lite läsande på nätet beslöt jag mig för att göra en egen experimentvariant som jag sedan matade lite framåt kvällningen. Idag såg den fin ut, men jag hann inte mata den så kanske gör P det, om han hinner och kommer ihåg. Jag blir sen ikväll, men planen är att kanske göra en chefdeg imorgon som sedan kan användas till lite bakning på onsdag, då jag ska på studiebesök med ett gäng elever efter lunch (till en folkhögskola) och därmed har vissa utsikter att kanske komma hem lite tidigare än vanligt. Spännande!

I lördags var jag pysslig värre! Jag monterade bokhyllorna och fick ordning på [nästan] alla mina böcker. I och med det, och att soffan är på plats, fick jag påbörjat nästa projekt också: att börja sätta upp tavlorna. Jag fick också ordning på modem/router/telefonsladdhärvan som legat som en snubbelfälla i dörren till vardagsrummet. Snyggt och prydligt är det nu! Teven står fortfarande kvar i sovrummet och nu har jag börjat klura på om jag kanske skulle ta och köpa mig en till, så jag kan kolla teve både i sovrum och vardagsrum. I slutet av veckan kommer min slutlön från Bjurbäcksskolan. Jag har dålig pejl på hur mycket det kan bli, men med lite tur kanske det finns utrymme för ett teveköp. *hoppas*

Den här veckan läser jag Conn Igguldens Stäppens krigare, som är första delen av fem i en romansvit om Djingis Khan. Har väl hunnit en sisådär 80-90 sidor och den verkar vara minst lika spännande och välskriven som serien om Caesar! Me like! Det blir fint att försjunka i en stund på väg hem, efter jobb och träning (idag kommer det nog att kännas nästan vettigt att jogga på löpband, med allt snöblask därutanför).

Nu är strax min lunchrast slut. Dags att få i mig en mugg kaffe och sedan inleda eftermiddagens övningar.

Ha en skön måndag, me lovely ones!

3 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.tenstakonsthall.se/

21 mars - 30 maj 2009

Polyglot - Någon som talar många språk
Glossolalia - Tungomålstalande.

Utställningen undersöker språket vid den punkt där det utvidgas, bryter samman eller blir extatiskt. Det är från denna plats vi berättar våra historier och förlorar oss i orden.

Språket är, och har i flera århundraden varit ett viktigt ämne för konstnärers efterforskningar. Fascinationen inför språkets gränser är ett återkommande tema inom estetikens historia och en utgångspunkt för många samtida konstnärer. Polyglottolalia utforskar gränserna för talad och skriven kommunikation, och berättandets form och värde.

Projektet för samman vitt skilda angelägenheter som förenas i en gemensam förundran över hur språk utvecklas, förfaller, blir begripligt och skapar nonsens.
Utställningen presenterar både inhemska och internationella
konstnärer, som arbetar utifrån språkets gränser. Medverkande konstnärer är Susan Hiller, Candice Breitz, Omer Fast, Erik Bünger, Johan Petri, Peter Rose, Marcus Gärde, Michael Klöpfer och Claude Horstmann.

För mer info om konstnärerna, klicka här
För lista över konstverk, klicka här

Ladda ner utställningskatalogen som pdf här.

Katalogen är även möjlig att köpa till ett pris på 65 kr + porto, maila till ida.omalm@tenstakonsthall.se.

Tack till Timothy Taylor Gallery, Tekniska Museet och Your Wallpaper.

vajl

Anonym sa...

http://tenstakonsthall.se/lib/POLYCATWEB1.pdf

det var visst inte klickbart längre när man klippte och klistrade... sorry.

vajl

dyermaker sa...

Jag läste det i DN, men tack i alla fall! Jag är mycket sugen på att se utställningen! :)