fredag, mars 06, 2009

... i vilken vår hjältinna har en historisk fredag

En av "mina" killar undrade över en annons i Metro. Där stod "Det här kan vara sista gången du läser Metro på väg till jobbet". Det visade sig vara reklam för SR:s poddradio och på motsidan (dubbelsidig annons) gavs exempel på 62 avsnitt av P3 Dokumentär som man kan ladda ner och lyssna på. Vi tvärfastnade på begrepp som Diskoteksbranden, Vansinnesdåden 2003, Mordet på Fadime, Thomas Quick och Stureplansmorden samt Mordet på Anna Lindh. För mig hade rubrikerna självklara kopplingar till dramatiska och tragiska händelser men för killen var det bara "Anna Lindh" som fick en klocka att ringa. Igår pratade vi om vad som kan inbegripas i ämnet historia och idag kopplade vi tillbaka till att alla de här händelserna också är historia och minst lika viktiga som det som hände på 1700-talet eller långt borta i en annan fjärran forntid. Sedan var det dags för lunch, men samtalet kommer att fortsätta nästa vecka.

Lunchen äter vi alltid tillsammans vilket är en trevlig och viktig sak. Idag bestod den av lammstek med klyftpotatis. Inte alls dumt. Ett äpple och en mugg kaffe fick avrunda när jag kom tillbaka till jobbet. Nu kollar våra killar (inga tjejer här idag) på film och vi jobbar lite i arbetsrummet medan Barry White (lokal fredagstradition som kickar mitt minne ända tillbaka till Pizzeria Napoli i Falkenberg, 1975... vilket ju också är historia... min historia...) utgör soundtracket.

2 kommentarer:

Anonym sa...

kanske är det till och med så att "nutidshistoria" är VIKTIGA än det som hände 1700-någonting?

dyermaker sa...

saran> Det tycker jag absolut att det är!