lördag, december 01, 2007

... i vilken vår hjältinna lärt sig något nytt













Jag vinner ny terräng på stickningens område. När jag var i Kalmar häromdagen köpte jag svart lovikkagarn, en vantbeskrivning och strumpstickor. Jag har aldrig stickat med strumpstickor förut. Men nu har jag! Beskrivningen förutsatte att jag skulle veta att man lägger upp och fördelar maskorna på fyra stickor och sedan stickar med den femte. Jag tänkte att det nog var så, men i praktiken var det inte lika lätt. Det verkade ytterst skumt först. Jag provade på ett par olika sätt, repade upp och la upp nytt. Men sedan lossnade det och så här långt har jag nu hunnit på vante nr 1:












Jag känner mig riktigt stolt över att ha lärt mig något jag inte trodde mig om och funderar redan på nästa stickutmaning. Jag har berättat för en av mina kollegor, som pendlar från Växjö, om den underbara lilla garnaffären där. Och trots att hon bott där i åratal lände hon inte till den. men idag berättade hon att hon smitit in där, tillsammans med sin dotter, och att de nu båda köpt sig garn och börjat med ett par stickprojekt. KUL! Kanske nästa personalmysträff ska vara ett stickcafé istället för filmkväll? ;-)

Jag har varit på konsert idag, också. Inte Winnerbäck som det var tänkt - jag hade anledning att ändra mina planer därvidlag - men däremot gavs konserten Från rock till barock av Camerata Nordica tillsammans med några av mina elever, i Folkets Hus.












Och de var så bra! Alltså... det visste jag ju redan tidigare, men jag blev så himla glad över deras spelglädje och hur de har utvecklats sedan de spelade på vår gård förra hösten...












(Scarlet Fever)
Eftersom jag dessutom tycker att just barocken och hårdrocken ligger så oerhört nära varandra (farten, drivet, energin, flykten, lusten) så var konserten en ren lyckoupplevelse! Inte blev upplevelsen mindre av publiken - vid den föreställning jag var med på var det sjuorna - som klappade takten, inte bara till Princess of Rock'n'Roll utan dessutom till Habaneran ur Bizets Carmen...

Jag hade tänkt börja småpynta lite härhemma imorgon. Jag skulle bara... och plötsligt är det adventsstjärnor i alla fönster, ljuslyktor, några små tomte- och änglafilurer här och var, en ljusstake (elektrisk) i köksföntret och en på bordet (med fyra vackert röda ljus i). Det kan ha börjat med att jag satte igång och pyssla med min egenhändigt hopknåpade glögg. Möjligen var det så. Skitsamma; nu är det ännu mer mysigt och ombonat och gosigt härhemma. Dessutom har jag städat. Så imorgon ska jag ägna mig åt långpromenad och lussebullsbak, samt inslagning av julklappar, då.


Nu tror jag det är dags att krypa ner under duntäcket...

1 kommentar:

UriahHeep sa...

Nordmaling hade en barock-festival förr om åren. Tyvärr lades den ner. Sjukt då den drog folk från HELA världen. Typ som SRF.