måndag, december 31, 2007

... i vilken vår hjältinna betraktar snön som faller

Jag sitter, som så ofta, vid köksbordet och skriver och väntar på att kaffet ska bli klart. Efter ett par paket av Zoegas Julblandning är jag tillbaka till Blue Java. Utanför fönstret faller - nej virvlar - stora snöflingor mot marken. När de når marken smälter de bara bort. Det är nog för milt för att den här snön ska stanna, men jag blir glad av den i alla fall. Jag tycker om snö. Det hör till årstiden och årstiderna i sin tur är en del av åren, av livet. Visst - har man bil får man skrapa och sopa och har man hus får man skotta och skyffla. Men det är också en del av livet och när sedan snösäsongen är slut är det ännu en sak att uppskatta att man slipper på ett bra tag, igen.

Nyårsafton idag. Vart tog 2007 vägen? Det hördes mest bara som ett kvickt svischande och sedan var det borta. Senare idag ska jag rekapitulera året, har jag tänkt. Skriftligt, alltså. Rekapitulerar gör jag annars mest hela tiden. Men nu ska jag dricka ett par muggar gott kaffe, läsa en långlång blogg från vajlan, skriva ett ganska långt mail till henne, dessutom, och sedan läsa vidare i Guillou's Madame Terror och fly verkligheten på det där viset man tillåts (alternativt tillåter sig) att göra när det bara är en massa lata dagar efter varandra.

Stay tuned.

Inga kommentarer: