söndag, december 23, 2007

... i vilken vår hjältinna pysslar vidare

På andra försöket, igår, blev den mjuka chokladkolan riktigt lyckad! Den första omgången blev bara som tjock kolasås - antagligen för att den inte fick tokkoka... Men den andra blev precis som jag ville ha den! Den mörka blockchokladen var slut, så jag tog en kaka Lindts med chili och krossade och rörde ner. Chilismaken blev givetvis mindre framträdande när den rörts ut i kolan, men gav en alldeles utsökt touch åt härligheten!

Just nu står en stor skinka i ugnen och gottar till sig. När den åker ut åker ett par Janssons in; en Riktig som jag förser med generösa mängder ansjovis för den där ljuvliga sältan - och en med kaviar för de som inte gillar ansjovis.

Det som återstår av mat"stök" är sedan... hmm... jo, just det... en finsk kålrotslåda som ska avnjutas med äppelsenap. Tack för tipset, Mia!

Här är Mias recept:
Finsk kålrotslåda (6-8 portioner)

1½ kg skalade kålrötter
3 dl havremjölk
1 dl havregrädde
2 dl ströbröd
1 dl sirap
svartpeppar, malen muskot, örtsalt/salt
Ströbröd (svårt att få tag på mjölkfritt, gör eget)
flytande margarin

Skär kålrötterna i bitar och koka dem mjuka i lättsaltat vatten.
Häll av vattnet, men spara det. Mixa dem i matberedare.
Blanda mjölk, grädde och ströbröd och låt det svälla.
Rör ner det i moset och tillsätt sirap och alla kryddorna.
Späd med kokspadet till en ganska lös massa.
Pensla en ugnsäker form.
Häll ner massan, jämna till ytan. Gör ett mönster på ytan med en gaffel. Strö på ströbröd och stänk lite olja över. gratinera i 150-gradig ugn cirka 1 timme.

Jag äter den här med broccoli och äppelsenap också.
Man kan om man vill dessutom använda lönnsirap, om man vet att det är miljövänligt framtaget, eftersom det ger en fylligare smak. Malen ingefära kan också plösas i.

Äppelsenap:

Brukar blanda lika delar stark senap med snabbhemlagad äppelmos
(ett äpple, lite socker, en stavmixer)

Jag väljer bort de där havregrejerna och kör på matlagningsgrädde och mjölk, istället.

Men än så länge ockuperar skinkan ugnen. Jag ska dra på mig en tröja och väcka Johanna. Ny kanna Zoegas Julkaffe på gång!

2 kommentarer:

Anonym sa...

vad HUSLIG du är!!

själv laddar jag ner Monica Zetterlund (efter att ha hört henne på teve igår) och slutgrillar mina lyktor samt packar inför snar avfärd.

dyermaker sa...

Jag kan bara jag vill. Eller när jag måste... ;)