fredag, december 07, 2007

... i vilken vår hjältinna handlat klart













Nu har jag varit i stan och handlat de sista klapparna. I lugn och ro. Ingen stress. Till lillkusinen Fanny (10 ½) blev det Oliver Twist. Boken, alltså, eftersom jag vet att hon önskar sig den. Dessutom får hon ett litet batteridrivet blinkhjärta som jag hittade på Lagerhaus.

Lille Wiggo (jag bara måste kalla honom med epitetet "lille" eftersom jag alltid associerar till Lille Viggs äventyr på julafton som jag läste så ofta när jag var liten) får en shake-and-go-bil ur Cars. Först lurade jag på en fjärrstyrd variant, men tänkte att det nog får vänta till nästa jul - han är inte ens fem än. Istället får han Mater som tydligen är en "figur" ur filmen (som jag alltså inte sett). Den kör omkring och låter och kan bärga andra bilar vilket jag tror ska vara tillfyllest för honom.










Lille Leo (som verkligen är liten, bara 1½ ju) får en kultfigur ur Byggare Bobs "familj; traktorn Grålle. Jag minns att vi läste sagor om honom när jag var och passade dem för ett par månader sedan.











Att Grålle sedan är blågrön (nästan samma turkos färg som Camp Funkadelicabussen) verkar inte vara relevant i sammanhanget.

Simones julklapp är också inköpt, plus att hon ska få en liten sak till av mig. Och så passade jag givetvis att smita in en snabbis på Umbra för att köpa lite garn. Det blev två nystan mörkrött Drops Alaska som ska bli ett par vikingainspirerade halvvantar och så ett underbart lila Eskimo som ska bli ett par pulsvärmare. Bägge garnerna i skönaste, mjukaste ull. Helgen är räddad. Typ. Fast jag har ju inte beskrivningarna utskrivna så jag får väl vänta tills måndag då jag kan skriva ut dem på jobbet. Såvida jag inte har datorn uppe bredvid mig i soffan. Hmm... det skulle givetvis funka... ;-)

Igårkväll la jag mig faktiskt tidigt. Och somnade tvärt. När jag vaknade imorse - innan telefonen visslade - kände jag mig faktiskt ganska utvilad. Jag klev upp, duschade och mjukstartade som jag brukar. Gick till jobbet. Tände ett par ljus i fönstret i mitt arbetsrum, hämtade kaffe och gick igenom lite grejer. Kopierade nya klass- och grupplistor. Pratade med kollegor. Första lektionen blev inte av för min enda elev (en extra insats som görs under terminen för en elev som behöver särskilt stöd) dök inte upp. Jag gick ett varv i korridorerna och ner till fritidsgården/cafeterian men hittade honom inte. Nästa lektion (dagens sista för min del) såg jag och killarna sista avsnittet av The Illustrated Mum och den slutade bra om än inte lyckligt.

Därefter var det dags för mysiga fredagsfikan med kollegorna och sedan traskade jag hem, drack lite mer kaffe innan det var dags att dra till "stan", då.

Nu är det dags att tända några ljus, hälla upp ett glas vin och gosa ner mig i soffan för stickning och lite slötittande på teven. Slappna av och veta att t o m mitt Norgepaket nu är på väg mot sin destination och alla helger fram till jul bara är en räcka vilsamma öar i ett hav av arbete.

Inga kommentarer: